Bilbatteri / elektricitet när är den farlig?

NoVolvo
15 mars · 28 Inlägg

Om jag ska leka BW... som vanligt när det gäller bilfolk och "el" är förvirringen total och med mängder av felaktiga påståenden i tråden..
Kan man inte ens skillnaden mellan ström ("ampere") och spänning ("volten") bör man inget säga...
Ska försöka korrigera, senare...
Nu ska jag ut med jycken,... big_smile

Subtext
för 2 timmar sedan · 126 Inlägg

Man börjar med att lära sig Ohms lag om man är helt okunnig om EL.
U=R x I
Spänningen = resistansen x strömmen
mäts i
  Volt                      Ohm                Ampere

Mest pedagogisk är dock kullerbyttan  I = U/R  (U delat med R)
Jämför med en lutande ränna där det strömmar vatten och med ett kaffefilter som bromsar.
Vattenströmmen blir starkare när lutningen är större men mindre med ett finkornigare filter
som bromsar vattnet.
En resistans i form av ett "motstånd" har samma effekt på elektrisk ström
Spänningen, volttalet, motsvarar lutningen på rännan, egentligen höjdskillnaden mellan ändarna.
Man talar om "potentialen" på vissa punkter, "noder" i en strömkrets och motsvarar direkt höjden över havet för en valfri plats där det finns vatten.
I EL-sammanhang motsvarar havsnivån =JORD,  dvs noll volt.
Om man lyckas komma emot en "nod" som håller hög spänning, tex 380 Volt, så blir detta inte riktigt farligt om man inte samtidigt, med någon annan kroppsdel nuddar jord. eller en nod som håller låg potential.
Jord, noll volt är det absolut vanligaste och därmed farligaste i kombination med en hög spänning.
Jord har man i fastigheter på diskbänkar, element och jordskenor i gruppcentraler, på den gröngula ledaren i kablar samt i apparater är jord oftast den vanligast förekommande noden och vid metallhölje ska hela höljet vara jordat.
Enbart jord mot kroppen och inget annat, är givetvis helt ofarligt.

Vad har då den mänskliga kroppen för resistans?
Mindre resistans ger högre strömstyrka och blir då farligare.
Om vi har tolv volt och en farlig ström vid likström är 50 milliampere (50 mA)
vilken resistans håller kroppen om det blir 50 mA?

Då har vi R = U/I
dvs  R= 12 delat med 0.050 dvs  240 ohm.

eftersom det är känt att 12 volt är en ofarlig spänning så vet vi att kroppen aldrig håller
så låg resistans som 240 ohm.
Man brukar säga att faran börjar vid ca 70 volt.
Det skulle betyda att kroppsresistansen är minst runt 70/0,050 ohm dvs 1400 ohm.
Högre resistans så blir strömmen mindre än 50 mA.

Vanligen ska strömmen gå igenom huden och därför spelar det stor roll hur fuktig den är.

Det finns också spänningskällor som aldrig kan ge mer än tex 20 mA.
Då är inte ens tusentals volt farligt. Men det kan givetvis kännas ändå.
Labba inte med detta hemma smile

Senast redigerat av Subtext (för 2 timmar sedan)

Fiat Bravo (2008)
Muskelbil
för 2 timmar sedan · 534 Inlägg

Chockande läsning
jag följer med spänning ohm jag får

Subtext
för 2 timmar sedan · 126 Inlägg

ja, bara att följa med strömmen

Fiat Bravo (2008)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
för 1 timme sedan · 17 622 Inlägg

Nu var ni roliga... Jag jobbar numer med späninngssatta system. Gäller och tänka sig för där. Som chefen säger: Stressa inte! Ta hellre en extra hotellnatt/arbetsdag!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muskelbil
för 1 timme sedan · 534 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Nu var ni roliga... Jag jobbar numer med späninngssatta system. Gäller och tänka sig för där. Som chefen säger: Stressa inte! Ta hellre en extra hotellnatt/arbetsdag!

Slicka inte på fingrarna innan du jobbar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang