Vibrerande Bmw 540, styrservo?

Germax
21 mars 2008 · 12 086 Inlägg

Ska försöka reda ut allt från början. Bilen har sen jag köpte den läckt olja från pumpen (det är blött) och så har styrningen ibland "stelnat" i en halv sekund lr nått när jag svänger. Säg att de hänt 1 sväng på 40.

Nu ikväll så starta jag bilen och gasade till lite samtidigt som jag svängde (inte för att jag tror de har betydelse) Då helt plötsligt börjar bilen vibrera kraftigt och de kommer ett obehagligt klonk ljud och allmänt ansträngt ljud.
Bilen ger ifrån sig samma symtom på alla växlar och i alla farter men upphör vid motorbroms. Det här med att ratten stelnar händer i princip varje gång jag svänger nu, jag åkte till garaget och öppnade vad jag tror är servooljabehållaren (en svart ca 10cm i dia, med en 36mm fattning på locket). Såg inte ut som på bilden i instruktionsboken. Då kommer det upp et stort surt filter och i behållaren ser man bara rester av nån svartbrun olja. i mitten av behålleren är de någon spiralliknande grej (som går igenom filtret som sitter fast i locket). Jag hällde i 1 liter automatlådeolja som jag hade, den sjönk ner tills behållaren va tom igen. Hade ingen mer olja så jag skruva på locket och drog igång bilen, exakt samma symtom.

Vad fan kan det va? Jag hoppas innerligt det är servot. Om man står i D med bromsen så vibrerar det mkt kraftigt. Påminner starkt om vibrerandet jag har på backen (trots att jag bytte kulorna) Men som alltså nu även är på 1an.. och alla andra växlar med för den delen.

Att servon är paj borde ju inte göra så hela motorn vibrerar men jag tänkte att kanske pumpen skurit och då blir ett sånt motstånd i remmen?
Men samtidigt skrämmer det mig för i N vibrerar det, men lägger man i D o står still vibrerar det mer (mkt mer) känns ju inte bra alls =S Palla att vlådan är slut?

TRYIT Teddan
21 mars 2008 · 2 495 Inlägg

va FAN har du gjort den svarta grejen du har lyft upp är oljefiltret till motorn .

har du hällt i servoolja i motorn....

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
TRYIT Teddan
21 mars 2008 · 2 495 Inlägg

starta inte bilen mer utan att ha bytt olja i motorn

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Injen Husägare
21 mars 2008 · 268 Inlägg

det är inte så smart att hälla servoolja i motorn
http://www.garaget.org/archive/11442/11 … 5-4667.jpg
locket till höger med en grön ring på är servobehållaren
som r-ted skriver så starta inte bilen förens du bytt olja i motorn

no turbo shit just real power
Germax
21 mars 2008 · 12 086 Inlägg

Jag har förstått att jag gjort fel, men såhär ser det ut i mitt motorrum.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/286538_qb7eve.jpg

På bilden i instruktionsboken såg locket inte ut som locket som är servobehållaren i min bil men den va placerad precis där behållaren för oljefiltret är. Därför hällde jag i där, jag va väl för uppspelt, vart skitknäkt är bilen börja strula dagen innan elmia tongue Filtret och den svartbruna oljan brde iofs sagt mig att något är fel. Aja, ska byta oljan direkt utan att starta motorn och hoppas på de bästa.

Vad kan hända med 1 liter servoolja i 7 liter motorolja? Känns ju inte direkt som att den borde skära ihop direkt.. men man vet ju aldrig med bmw. =S

Sylwe
21 mars 2008 · 143 Inlägg

Har inte e39 problem med skakningar?
Testat kolla autopower.se ? där kan du nog finna svar på vibbreringarna

With bloody hands i cant deny
BMW 320i cabriolet "Ethirty6" (1994)
Sylwe
21 mars 2008 · 143 Inlägg

fast såg att du hade en e34 nu , jaja kanska finns nå där ändå

With bloody hands i cant deny
BMW 320i cabriolet "Ethirty6" (1994)
engolf
21 mars 2008 · 3 235 Inlägg

Vibrationer i motorn kan bero på dåliga motor/växellådskuddar.
Försök skaka motorn med handkraft, den ska inte vara lätt att gunga.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang