Rasad topp, byta hela motorn?

gottegurkan
10 maj 2023 · 17 Inlägg

Tjena, har en 850 R med 2.3t motorn som toppen nu rasat på, kammarna har skurit och även toppen har spår där kammarna ska ligga.

Min fråga är då ifall det går att renovera och på något sätt slipa om dessa?
Eller ska man byta hela toppen mot en beg från någon annan av turbomotorerna mellan 94-97?
Eller bör jag byta hela motorn då den har 38 XXX mil på nacken?

Vad är lättast och hur pass ont lär plånboken ha?

Topplockspackningen har jag bytt en gång innan så jag vet hur man har isär och ihop toppen så kunskapen om det är inga problem.

mb_pucken
10 maj 2023 · 5 090 Inlägg

Sen kan ju fråga sig varför kammar m.m skurit, bristande smörjning? Dåligt oljetryck?
Kan nog vara värt att överväga motorbyte.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
gottegurkan
10 maj 2023 · 17 Inlägg

mb_pucken skrev:
Sen kan ju fråga sig varför kammar m.m skurit, bristande smörjning? Dåligt oljetryck?
Kan nog vara värt att överväga motorbyte.

Jag har en misstanke, jag bytte kyl på den och det är ju kombinerad oljelylare också, dock när jag provkörde så släppte ett av de rören och all motorolja pissade ju ut. Stängde av motorn direkt men den tog nog lite skada ändå.

Kammarna är inte så skurna, bara lite grann men ändå tillräckligt att jag inte vill stoppa tillbaka dom i motorn.

gottegurkan
10 maj 2023 · 17 Inlägg

Jag har också kvitton på att tidigare ägare har bytt vevstakslager vid jag tror det va 18XXX mil

Lucif3r
10 maj 2023 · 2 246 Inlägg

Om toppen stannat men underdelen fortsatt och snurra så är underdelen skrot också.

gottegurkan
10 maj 2023 · 17 Inlägg

Lucif3r skrev:
Om toppen stannat men underdelen fortsatt och snurra så är underdelen skrot också.

Den stannade aldrig, den börja knacka en del så jag tog isär o kolla.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 maj 2023 · 13 806 Inlägg

gottegurkan skrev:

mb_pucken skrev:
Sen kan ju fråga sig varför kammar m.m skurit, bristande smörjning? Dåligt oljetryck?
Kan nog vara värt att överväga motorbyte.

Jag har en misstanke, jag bytte kyl på den och det är ju kombinerad oljelylare också, dock när jag provkörde så släppte ett av de rören och all motorolja pissade ju ut. Stängde av motorn direkt men den tog nog lite skada ändå.

Kammarna är inte så skurna, bara lite grann men ändå tillräckligt att jag inte vill stoppa tillbaka dom i motorn.

derför man ska byta klämmorna och oringarna så fort man rör dom där..     standard problem..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
SportPilot Ubåtsingenjör
10 maj 2023 · 7 247 Inlägg

Byt motor smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang