940 100A generator i 240

Volvo5555
27 februari 2023 · 79 Inlägg

Tja! Tänkte byta generator i min 245-76 med b21 och hittade en 940 100A generator som ja tänkte sätta dit. Har någon koll på om det är bökigt eller är det bult on?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 februari 2023 · 13 806 Inlägg

vad jag minns ska det gå skapligt lätt..  det är något som skiljer men den ska fysiskt passa. nu har jag inte testat på en så gammal bil så kan ju skilja.  min bil hade servo och var en 85:Ans 245turbo
med b21et så kan ju skilja men vill minnas att det är rätt på med någon mindre ändring av kablaget eller dyligt.  men min son var 2år när jag hade den bilen och han är idag 22 så det var inte igår jag mekade 240 smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Volvo5555
19 april 2023 · 79 Inlägg

Hej har nu bytt och stötte på lite problem, att få på generatorn va inga problem och allt gick bra (laddade runt 14,3) men när jag skulle ta bilen till skolan idag så lät det som att remmen slirade som satan och sedan när jag skulle starta bilen för att åka hem så var den stendöd så fick köra med startkablar sedan åkte jag hem och spände remmen lite och då försvann det mesta tjutandet förutom när man spelar tex hög musik testade sedan att mäta på batteriet och såg då att det låg på runt 10 volt så mätte på generatorn och där låg det på typ 17 volt vet nån vad som skapar dessa mycket irriterande problem?

Mossan1
19 april 2023 · 2 919 Inlägg

Volvo5555 skrev:
på batteriet och såg då att det låg på runt 10 volt så mätte på generatorn och där låg det på typ 17 volt vet nån vad som skapar dessa mycket irriterande problem?

17v ska du aldrig ha. Uppenbarligen funkar inte regulatorn av nån anledning.
Har du kört länge med 17v kokar batteriet och syran försvinner.

Du kanske har dålig jordanslutning eller plusanslutning också.

Volvo5555
19 april 2023 · 79 Inlägg

Mossan1 skrev:

Volvo5555 skrev:
på batteriet och såg då att det låg på runt 10 volt så mätte på generatorn och där låg det på typ 17 volt vet nån vad som skapar dessa mycket irriterande problem?

17v ska du aldrig ha. Uppenbarligen funkar inte regulatorn av nån anledning.
Har du kört länge med 17v kokar batteriet och syran försvinner.

Du kanske har dålig jordanslutning eller plusanslutning också.

Testade att jorda på ett annat ställe och nu verkar den ladda som den ska

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang