Ingen kontakt med ECM via diagnosinstrument men bilen går utan problem, inga övriga felkoder. V70 2.4 autm-06

Renjägarn
19 mars 2023 · 638 Inlägg

Har en Volvo 2.4 automat -06 som vi bytte kamrem på igår, fick därefter upp motorfellampa och vi pluggade in diagnosinstrument, ett bättre sådant, inget kinaskräp men vet inte namnet på det för att kolla vad problemet var.

Det har tidigare varit problem att jag fått "elfel, service erfodras" flera gånger och jag har då varit tvungen att ladda batteriet, men det har då gett en jäkla massa felkoder efter detta som v släckte. Men vi kom inte åt ECM då den inte hade någon som helst kontakt, fick även upp felkod på automatlåda, service erfordras och fick först ingen kontakt alls med TCM men den fick vi kontakt med tillslut. Men ECM är fortfarande helt omöjlig att få kontakt med.

Bilen går utan några som helst problem, startar lätt, går oerhört lugnt och fint i motor och vxllåda samt normal förbrukning. Men ingen kontakt med TCM.

Mätt upp till ca 60ohm mellan TCM och ECM, samt 120ohm ut till där man kopplar in diagnosinstrumentet.

Någon som vet var man ska börja felsöka? För vill ju veta vad motorlampan varnar för, samt ha möjlighet att släcka denna även om bilen går helt utan problem. Jag har även provat med mitt kinainstrument för att släcka felkoden men den kommer inte åt just motorstyrningen så kan inte släcka eller läsa av där heller.

Kommer väl nånting här snart!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang