Hjälp med att ersätta äldre relä

mrtmontana
11 mars 2023 · 125 Inlägg

Hej,

Söker ersättning till dessa 2 relän som sitter i en Mercedes skåpbil från 1978.


Relä 1 torkarintervall?
https://www1.garaget.org/gallery/images/134/133877/133877-da7f85194eb5c22665feb7584d6eae95.jpg
Söker jag på reläets beteckning verkar reläet fungera till opel som torkarintervall?



Relä 2  strålkastare?
https://www1.garaget.org/gallery/images/134/133877/133877-6c92fdd5cf6fe99bb286de9dcec33922.jpg


Det finns inget schema på själva reläna och blir förvirrad när jag läser vad de olika siffrorna har för beteckning.
Någon som kan hjälpa och hitta ersättnings relä och hur dem nya ska kopplas isåfall?

Mvh

Lucif3r
11 mars 2023 · 2 239 Inlägg

Har du tillgång till lämplig avsäkrad ~9V-14V strömkälla(ett 9V batteri brukar fungera)? För isf är det enkelt att kontrollera hur det är kopplat. Genom att sätta spänning på dom olika pinnarna kan man få reda på vilka som går till magnetspolen genom att lyssna om det klickar.Med fördel kan man först mäta kontinutet mellan pinnarna, spolen bör ha kontakt hela tiden, medans dom övriga inte har någon kontakt. När man letat på spolen så mäter man bara dom kvarstående pinnarna för att lista ut vilken som är NC(normally closed) och vilken som är NO(normally open). Detta förutsätter dock att reläet i fråga faktiskt fungerar.

Om reläet *inte* fungerar så är det fortfarande väldigt enkelt att ta reda på hur det är kopplat. Öppna upp det och titta vart pinnarna går wink

torsen
11 mars 2023 · 7 297 Inlägg

Om relä 1 vill jag inte uttala mig alls.*)

Relä 2 har för mig mycket avvikande beteckningar.

Med den placeringen av flatstiften så brukar:

P vara 30 = 12 volt matning av relä till förbrukare

31 vara 87 = till förbrukare = extraljus etc

56 vara 87A = brytande funktion

31 vara 85 = jordning av reläspole

S vara 86 = 12 volt strömmatning av reläspole

Kontroll av om relä fungerar eller ej bör du få genom att ansluta S till 12 volt och samtidigt "dutta" med en jordkabel på 31 på relä.
Då ska det klicka i relä om det fungerar.( öppnar 87a och samtidigt sluter 87)

Men jag vill reservera mig med anledning av de avvikande/konstiga beteckningarna på reläflatstiften.

*)Enligt Bosch och DIN betyder:

15 = tändlås

31 = batteri minus

31bS = batteriklämma på vindrutetorkare

31bM = strömmatning till okänd förbrukare

85 = jordning av relälindning

Detta relä kan kolla om det fungera genom att ansluta 15 till 12 volt och "dutta" med jorkabel på 85.
Då ska det klicka i relä om det fungerar.

mrtmontana
11 mars 2023 · 125 Inlägg

Tack för era svar, relä nr 1 har inte kontinutet mellan stiften och ser att 1 ben inte har kontakt med kretskortet brunnit/rostat av.
Men iallafall så stift nr 15 har kontakt mot ett ben på spolen (+ från tändning)
Och de ser ut som NC är 31bm
Och de ser ut som NO är 31bs
Stift 85 jord från torkarbrytare? vad ska annars dra spolen?
Stift 31 batteri minus

Relä nr 2 är till strålkastare och spolning strålkastare, hittade ett relä i garaget, så den behöver jag inte fokusera på längre

Senast redigerat av mrtmontana (11 mars 2023)

mrtmontana
11 mars 2023 · 125 Inlägg

Kan jag köpa ett sådant relä och koppla enligt röda texten som motsvarar det gamla reläet

Mvh

https://www1.garaget.org/gallery/images/134/133877/133877-a6f757faad4fbf22230e0b2da0137a67.jpg

jaka54
11 mars 2023 · 5 831 Inlägg

Har du tagit isär plastkåpan på ditt befintliga relät? Och kollat innuti!?

mrtmontana
11 mars 2023 · 125 Inlägg

jaka54 skrev:
Har du tagit isär plastkåpan på ditt befintliga relät? Och kollat innuti!?

Hej, ja de är endel rost på komponenterna samt kretskort, ett ben från spolen är av å de är hål i plastkåpan, provade mäta kontinutet över den lindade spolen men multimetern var tyst.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang