kvitterdump?

jonTe
22 maj 2006 · 5 710 Inlägg

Mazda6needspeed skrev:
men vad heter dom dumpventilerna som kvittrar då?...det måste ju finnas lr?.

Mja jag skulle kalla de för "hårt-ställd-dumpventil", läser du hela tråden så inser du nog att det där kvittret inte är något vidare att eftersträva.

MVH Jonas
..............
icklas
22 maj 2006 · 539 Inlägg

jonTe skrev:

Mazda6needspeed skrev:
men vad heter dom dumpventilerna som kvittrar då?...det måste ju finnas lr?.

Mja jag skulle kalla de för "hårt-ställd-dumpventil", läser du hela tråden så inser du nog att det där kvittret inte är något vidare att eftersträva.

haha sant:P...tur att man inte ska kö med dump dåtongue...lite onödigt på en förgasar motor utan turbo lr:D hahah

Nissan 200sx s13 "rbs13" (1991)
200_sx Besiktningstekniker
22 maj 2006 · 275 Inlägg

dom dumparna heter HKS SSQV! Dom kvittrar

Saab 9-5 2.3T "Sport" (2003)
Cadillac Coupe De Ville "Raggarbilen" (1971)
Erikk
22 maj 2006 · 4 Inlägg

Dom ska inte kvittra.. dom tjuter mera om dom är rätt inställda, man märker att det inte är så mycket påläst/kunnigt folk på detta forum iallafall.

200_sx Besiktningstekniker
22 maj 2006 · 275 Inlägg
Saab 9-5 2.3T "Sport" (2003)
Cadillac Coupe De Ville "Raggarbilen" (1971)
turbo_joel
22 maj 2006 · 57 Inlägg

200_sx skrev:
HKS Ska kvittra!

http://www.blowoffvalves.com/

hmm nja den visslar med har haft sådana på några av mina bilar ingen har kvittrat.. HKSn e nog den som öppnar lättast av dem dumpar jag haft! så den kvittrar minst.. men visslar skönt!smile hehe

hoppas på 500hk!ää det var i saaben nu hoppas vi på 700hk i supran!! =)
Saab 9-3 sport "sleeper" (2002)
Saab 9-3sc "Carbon Hirsch" (2009)
Screwed
22 maj 2006 · 14 Inlägg

Dumpen som subaru har på sin WRC bil kvittrar ju ganska hårt..
då kan man ju undra varför dom i onödan sliter på sina grejjer när inga andra stall har så..

Man bli ju så glad i en Vr6
H40GST
22 maj 2006 · 297 Inlägg

volvo_240_tic skrev:

Gladen skrev:

timpan_87 skrev:
köp en fågel kanske?

ja det borde ju funka.

kanske lite svårt att få den att kvittra på rätt tillfälle

bara att göra så den dumpar in i arslet på fågeln :p

FWD drar bilen, RWD trycker på och Quattro bara sticker
Gizmojohan
22 maj 2006 · 3 295 Inlägg

Screwed skrev:
Dumpen som subaru har på sin WRC bil kvittrar ju ganska hårt..
då kan man ju undra varför dom i onödan sliter på sina grejjer när inga andra stall har så..

har för mig att dom inte har Dumpventiler på WRC bilarna.. det är nog därför dom kvittrar så förbannat! luften går ju tillbaka genom turbon och studsar mot Turbinbladen.. eller? rätta om jag har fel?

Senast redigerat av Slave_joe (22 maj 2006)

Klubbmannen
22 maj 2006 ·

SuperGnaget skrev:
när det kvittrar trycks övertrycket ut genom luffiltret (inte bra) sliter på turbon det var så min turbo paja...

Det var en väldigt underlig förklaring. Alla återcirkulerande ventiler släpper ut tryck genom filtret om ljudet är hörbart. Skulle inget släppas ut skulle det inte bli något ljud. Det är fullkomligt ofarligt att trycket släpps ut genom filtret och är inte därför din turbo havererade. varför den gjorde det kan jag inte svara på eftersom jag inte vet nånting om din bil.
Men vad som anses vara farligt är tryckpulserna som uppstår på trycksidan av turbon när luften släpps ut i pulser. Observera att många av de som fått turbohaveri och påstår att det var ventilens fel helt enkelt sitter och gissar. Finns flera på STCS som haft kvittrande avlastare större delen av sin bils liv utan att turbon tagit skada. Grundtanken är att en ventil ska släppa ut luften ur tryckrören så trycket blir noll. EVO6:ans ventil kvittrar när den sitter monterad bakvänd och det beror på att det är noll flöde genom den när den är stängd, när den öppnas så hinner den bara öppna en kort stund innan flödet trycker på membranet så att den tvångsstängs, varpå det blir noll flöde igen och den kan öppna. Detta gör den snabbt upprepande tills trycket i rören är så litet att flödet inte kan stänga ventilen. Detta skapar tryckskiftningar på trycksidan av turbon som gör att även trycket på turbinlagren skiftar. Trycket ligger dock hela tiden över noll och hela tiden åt samma håll. Hade trycket skiftat från större än noll till mindre än noll och tillbaka hade turbinen ruckats fram och tillbaka, och det är detta många tror händer. Så är nu inte fallet.
Vad som däremot stämmer är att ventilen förlorar lite av sin effektivitet då det tar längre tid för den att tömma ut övertrycket.

Klubbmannen
22 maj 2006 ·

Slave_joe skrev:

Screwed skrev:
Dumpen som subaru har på sin WRC bil kvittrar ju ganska hårt..
då kan man ju undra varför dom i onödan sliter på sina grejjer när inga andra stall har så..

har för mig att dom inte har Dumpventiler på WRC bilarna.. det är nog därför dom kvittrar så förbannat! luften går ju tillbaka genom turbon och studsar mot Turbinbladen.. eller? rätta om jag har fel?

Hur skulle luften kunna gå tillbaka genom turbon?

Gizmojohan
22 maj 2006 · 3 295 Inlägg

fråga inte mej.. men det är så det står i läroböckerna.. när spjället stänger så vill ju luften ta vägen nånstans tydligen..och då har den ingen annanstans och ta vägen än ut tillbaka genom turbon så att säga.. eller?

Senast redigerat av Slave_joe (22 maj 2006)

Gizmojohan
22 maj 2006 · 3 295 Inlägg

Citat från Speedparts hemsida.. "Vid gaspådrag ökar givetvis avgasflödet, vilket är grundläggande för att turbon ska börjar jobba. Aggregatets turbin börjar snurra för fullt och laddtrycket arbetas effektivt upp. Turbon laddar alltså vid denna tidpunkt. Men så snart du slår av på gasen förlorar du laddtrycket, eftersom avgasflödet upphör eller minskas. Detta sker givetvis varje gång du växlar. När så sker stängs gasspjället och därav stoppas turbinen upp av ett oönskat mottryck. En sådan behandling är inte bra för någon turbo. I värsta fall uppstår skador på aggregatet. Vad som däremot garanterat händer är att du förlorar laddtrycket vid varje växling. Det är inte omöjligt att turbinen hinner stanna helt. I det läget måste du arbeta upp laddtrycket upp en gång till. "

Klubbmannen
22 maj 2006 ·

Slave_joe skrev:
Citat från Speedparts hemsida.. "Vid gaspådrag ökar givetvis avgasflödet, vilket är grundläggande för att turbon ska börjar jobba. Aggregatets turbin börjar snurra för fullt och laddtrycket arbetas effektivt upp. Turbon laddar alltså vid denna tidpunkt. Men så snart du slår av på gasen förlorar du laddtrycket, eftersom avgasflödet upphör eller minskas. Detta sker givetvis varje gång du växlar. När så sker stängs gasspjället och därav stoppas turbinen upp av ett oönskat mottryck. En sådan behandling är inte bra för någon turbo. I värsta fall uppstår skador på aggregatet. Vad som däremot garanterat händer är att du förlorar laddtrycket vid varje växling. Det är inte omöjligt att turbinen hinner stanna helt. I det läget måste du arbeta upp laddtrycket upp en gång till. "

Tillbaka går inte luften förrän turbinen varvat ner så mycket att den inte orkar hålla luften komprimerad. Laddtryck tappar man oavsett avlastningsventil eller inte. Att luften skulle pressas tillbaka så hårt i turbinen att kvitterljud skulle uppstå är inte sannolikt eftersom det måste i sådana fall ske i pulser. Polarens AV-lösa turbo kan man höra tydliga ljud från när man släpper på gasen att luft smiter tillbaka genom turbon och att den varvar ner snabbt som attan.
Men vad speedparts skriver angående skador på turbon är ett försäljningsargument. Det stämmer att turbon varvar ner snabbare, men laddtryck förlorar du som sagt oavsett. Tänk på att SAAB införde AV original på sina bilar 1994, alla turbomodeller innan dess saknade helt avlastare och det fanns inga problem med turboslitage orsakat av detta. Vad speedparts egentligen borde skriva är att du måste varva upp turbon igen vid varje växling.

Jag var lite snabb med att skriva "Hur skulle luften kunna gå tillbaka genom turbon?".
Tänkte inte riktigt igenom alla möjligheter

Senast redigerat av Klubbmannen (22 maj 2006)

skalmanen
22 maj 2006 · 354 Inlägg

Vill man ha en kvitterdump, så finns det vissa sekventiella dumpar som kvittrar, RÄTT inställd. Har tyvärr inget ex. en polare hade det på sin gamla s40.
Sen läste jag även i denna tråd någonstans (kanske gammalt inlägg men ändå), att rallybilar inte har någon dump. Jag trodde att det var speciellt dem som hade dump, med tanke på att dumpen ändå från början har en mer vesäntlig funktion än bara pys/kvitterljudet, nämligen att återfå högst möjliga laddtryck vid nytt gaspådrag, och det borde väll ändå vara extra nödvändigt vid rallyåka? Eftersom utan dump så går ju luften tillbaka genom turbon, bromsar ner turbinen och fullt laddtryck nås inte lika fort sedan. Är inte helt säker själv, så rätta mig gärna om jag har fel.

Gizmojohan
22 maj 2006 · 3 295 Inlägg

är det WRC som brukar ha responsSystem?

frågan har egentligen ingenting med tråden att göra men ändå!

Senast redigerat av Slave_joe (22 maj 2006)

Gizmojohan
22 maj 2006 · 3 295 Inlägg

Klubbmannen skrev:

Slave_joe skrev:
Citat från Speedparts hemsida.. "Vid gaspådrag ökar givetvis avgasflödet, vilket är grundläggande för att turbon ska börjar jobba. Aggregatets turbin börjar snurra för fullt och laddtrycket arbetas effektivt upp. Turbon laddar alltså vid denna tidpunkt. Men så snart du slår av på gasen förlorar du laddtrycket, eftersom avgasflödet upphör eller minskas. Detta sker givetvis varje gång du växlar. När så sker stängs gasspjället och därav stoppas turbinen upp av ett oönskat mottryck. En sådan behandling är inte bra för någon turbo. I värsta fall uppstår skador på aggregatet. Vad som däremot garanterat händer är att du förlorar laddtrycket vid varje växling. Det är inte omöjligt att turbinen hinner stanna helt. I det läget måste du arbeta upp laddtrycket upp en gång till. "

Tillbaka går inte luften förrän turbinen varvat ner så mycket att den inte orkar hålla luften komprimerad. Laddtryck tappar man oavsett avlastningsventil eller inte. Att luften skulle pressas tillbaka så hårt i turbinen att kvitterljud skulle uppstå är inte sannolikt eftersom det måste i sådana fall ske i pulser. Polarens AV-lösa turbo kan man höra tydliga ljud från när man släpper på gasen att luft smiter tillbaka genom turbon och att den varvar ner snabbt som attan.
Men vad speedparts skriver angående skador på turbon är ett försäljningsargument. Det stämmer att turbon varvar ner snabbare, men laddtryck förlorar du som sagt oavsett. Tänk på att SAAB införde AV original på sina bilar 1994, alla turbomodeller innan dess saknade helt avlastare och det fanns inga problem med turboslitage orsakat av detta. Vad speedparts egentligen borde skriva är att du måste varva upp turbon igen vid varje växling.

Jag var lite snabb med att skriva "Hur skulle luften kunna gå tillbaka genom turbon?".
Tänkte inte riktigt igenom alla möjligheter

saab 900 t16 hade det från 1986 och uppåt... sitter nere vid kompressor delen av turbon,.,

Screwed
22 maj 2006 · 14 Inlägg

skalmanen skrev:
Vill man ha en kvitterdump, så finns det vissa sekventiella dumpar som kvittrar, RÄTT inställd. Har tyvärr inget ex. en polare hade det på sin gamla s40.
Sen läste jag även i denna tråd någonstans (kanske gammalt inlägg men ändå), att rallybilar inte har någon dump. Jag trodde att det var speciellt dem som hade dump, med tanke på att dumpen ändå från början har en mer vesäntlig funktion än bara pys/kvitterljudet, nämligen att återfå högst möjliga laddtryck vid nytt gaspådrag, och det borde väll ändå vara extra nödvändigt vid rallyåka? Eftersom utan dump så går ju luften tillbaka genom turbon, bromsar ner turbinen och fullt laddtryck nås inte lika fort sedan. Är inte helt säker själv, så rätta mig gärna om jag har fel.

jag tänkte precis som du att det är väll rallyåkare och dyligt som är i störst behov av en dump.. men jag vet inte.. och jag känner tyvär ingen heller som vet säkert.. bara spekulationer.. men får tråden ligga ett tag så kommer det säkert någon med ett klokt svar på våra funderingar big_smile

Man bli ju så glad i en Vr6
Gizmojohan
22 maj 2006 · 3 295 Inlägg

vi får hoppas det .. det vore ju kul och veta.. så man inte går om kring och tror masssa saker bara..

Klubbmannen
22 maj 2006 ·

Slave_joe skrev:
saab 900 t16 hade det från 1986 och uppåt... sitter nere vid kompressor delen av turbon,.,

Vart får du det ifrån? Jag har två stycken T16 och en T8, alla nyare än 86 och de har ingen dump, liksom alla andra og900. Du förväxlar den kanske med magnetventilen till APC-systemet, eller vevhusventilationen som är återcirkulerande, eller wastegaten? Jag vill gärna veta vart du läst det

Senast redigerat av Klubbmannen (22 maj 2006)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang