Köpa rc bil

Glader9991
18 augusti 2008 · 956 Inlägg

Har hört de där många säger att de är mer meckande.

Men ni som har metanol bilar, stämmer de då? Eller är de bara skit snack?

blacken
18 augusti 2008 ·

Glader9991 skrev:
Har faktiskt funderat på det. Men anser nog att det är roligare att köra ute då de är större ytor.

Kyosho mini inferno st, är de bra eller skit?

Investera hellre i något typ  API rtr "firestorm" eller rtr e "savage"..

Sylwe
18 augusti 2008 · 143 Inlägg

stämmer enligt mig ifall

With bloody hands i cant deny
BMW 320i cabriolet "Ethirty6" (1994)
Sylwe
18 augusti 2008 · 143 Inlägg

nackdelen med el är ju att man måste ha massa dyra å laddade batterin för att kunna köra en stund,med etanol är det bara köra så länge man har soppa(eller sätter den i en sten eller dyl smile. )
Finns ju bilar som går på vanlig 95okt me som är jäkligt drift säkra typ tanka å köra bara men dom e rätt dyra. sök på FG

With bloody hands i cant deny
BMW 320i cabriolet "Ethirty6" (1994)
blacken
18 augusti 2008 ·

Glader9991 skrev:
Har hört de där många säger att de är mer meckande.

Men ni som har metanol bilar, stämmer de då? Eller är de bara skit snack?

Visst är det en del meckande, men inte så det stör, för oavsett vad alla säger om metanol så är det roligare när det väsnas lite + att den lämnar full effekt hela tiden ända tills tanken är tom, vilket inte elbilarna gör och det tar tid att ladda om ackarna, lång tid. Metanolbilen låter man svalna en liten stund, i med såsen och så järnet igen.. smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
18 augusti 2008 · 8 744 Inlägg

pampers138 skrev:
köp en mini-z big_smile  roliga som tusan o sladda runt med hemma i lägenheten big_smile

Och oslagbara på bana. wink Finns ingen annan bil som ger den fartkänslan och enkelheten för dom pengarna, eller ens det tredubbla! Tro mig, har tävlat med dom sen dagen dom kom och ångrar mig inte en sekund. Helt oslagbara bilar med billiga & få delar som är lätta att få upp i hög fart. Dock så är dom kanske lite väl känsliga och pillriga för en nybörjare, samt att det krävs en dek pulande för att få dom att gå bra på bana.


Sylwe skrev:
traxxas e sköna med E start men 3,3 motorn suger,vanligt för ras

Att dom rasar beror nog mer på handhavande fel, Traxxas motorer är annars riktigt bra och har rejält med kraft kontra storlek med tanke på att det är RTR motorer! Dock så vet inte många nybörjare hur dom ska ställas in och skötas vilket resulterar i att motorerna går för varmt och nyper.


Glader9991 skrev:
Har hört de där många säger att de är mer meckande.

Men ni som har metanol bilar, stämmer de då? Eller är de bara skit snack?

Nu har ju jag redan sagt det men ja, en metanolmotor kräver underhåll! För att den inte ska gå sönder krävs att den ställs in beroende på rådande temperatur och andra väderförhållanden, samt att man byter luftfilter ofta när man köra där det är dammigt. Men kan man meka moppe så kan man även sköta en metanolmotor, dom är ganska så lika tekniskt sett.


blacken skrev:
...+ att den lämnar full effekt hela tiden ända tills tanken är tom, vilket inte elbilarna gör och det tar tid att ladda om ackarna, lång tid. Metanolbilen låter man svalna en liten stund, i med såsen och så järnet igen.. smile

Då har du inte kört en bil med Li-Ion accar! Där är det full spätta ända tills LVCn säger stopp. smile Sen laddar du på accarna på ca 10-15 minuter och drar igång igen, rätt drevad så behöver den inte svalna mellan batteribytena häller. Sen vridet man får ut en elmotor är oslagbart, fullt från det att du nuddar gasen... smile


MVH// Christoffer

Senast redigerat av ChriZtoffer (18 augusti 2008)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Sylwe
18 augusti 2008 · 143 Inlägg

att dom rasar beror på ett lager i dom som går sönder å kolv å foder blir repigt,dåligt från fabrik

With bloody hands i cant deny
BMW 320i cabriolet "Ethirty6" (1994)
Sylwe
18 augusti 2008 · 143 Inlägg

http://www.garaget.org/video/0jtmzc0k2x3i   så där kan du inte göra med en el smile

säljes billig wink

With bloody hands i cant deny
BMW 320i cabriolet "Ethirty6" (1994)
blacken
18 augusti 2008 ·

Då har du inte kört en bil med Li-Ion accar! Där är det full spätta ända tills LVCn säger stopp.  Sen laddar du på accarna på ca 10-15 minuter och drar igång igen, rätt drevad så behöver den inte svalna mellan batteribytena häller. Sen vridet man får ut en elmotor är oslagbart, fullt från det att du nuddar gasen...

Så du menar att den lämnar te:x 7,2 volt kontinuerligt i ungefär 15 till 20 minuter?? Låter intressant vad får man tag i sådant.  Jag har en gammal elbil som jag skulle vilja ha lite fjutt på..

Senast redigerat av blacken (18 augusti 2008)

HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
18 augusti 2008 · 2 258 Inlägg

Ett liiitet tipps... håll dej borta från Kyosho... Kolla Thunder Tiger istället...
Typ Mta-4 S28 eller Mta-4 S50

Sump Runk Rätt O Slätt!
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
18 augusti 2008 · 2 252 Inlägg

Sylwe skrev:
http://www.garaget.org/video/0jtmzc0k2x3i   så där kan du inte göra med en el smile

säljes billig wink

hehe den gick den;) vad vill du har för den? lol

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Sylwe
18 augusti 2008 · 143 Inlägg

The_Mechanic skrev:

Sylwe skrev:
http://www.garaget.org/video/0jtmzc0k2x3i   så där kan du inte göra med en el smile

säljes billig wink

hehe den gick den;) vad vill du har för den? lol

Tyvär så går den inte så idag =/ troligtvis är Vevaxel  + ev vevhus trasigt (tror den fått in dam)
och det kostar 800-1200 att laga så 2500:- (3500:- om man ska få den att gå bra)
Sitter en Sirio s27 4,5cc motor i (kostar 2800:- ny) lite över 3 hk

Så man lär vara lite inne på mecka om man ska ha den,själv så blev jag så less så vill inte hålla på med en längre.......
sad

With bloody hands i cant deny
BMW 320i cabriolet "Ethirty6" (1994)
Smajly
18 augusti 2008 · 3 059 Inlägg

Glader9991 skrev:
Har hört de där många säger att de är mer meckande.

Men ni som har metanol bilar, stämmer de då? Eller är de bara skit snack?

Det handlar nog mest om okunskap.. Folk köper en rc-bil för att ha kul o köra som galningar men oftast är dom som köper dom helt nya på allt vad RC heter och därför får dom meka oftare.
Tror inte ens hälften vet hur man kör in en motor för att den ska gå bra och därför blir det mycket mekande.. Servar den sällan eller aldrig, håller dålig koll på sakernas skick och rengör mer eller mindre sällan sakerna..
Har kört rc-bil många år, flygit rc-plan i massa år och dom senaste åren flyger jag rc-helikopter.
En o annan flygplansmotor har blivit en del mekande med men det har varit för att det varit begagnade motorer som tidigare ägare inte skött ordentligt.. mina nya går klockrent.. helikoptern har jag aldrig mekat med motorn, inte ens rört nålarna på 2 år.. den bara går o går.

Så även om du köper en metanol så gäller det att vara noga med hur du börjar använda den.. det kan rädda dig från många timmars mekande senare.. Serva och se över sakerna ofta.. ha bra soppa..

Har en polare som säljer en fin fin bil.. perfekt skött och välservad..
http://www.blocket.se/vi/17592588.htm?ca=23_9_s

Senast redigerat av Smajly (18 augusti 2008)

Glader9991
18 augusti 2008 · 956 Inlägg

Men om man köper beg metanol bil och inte kan provköra, hur ska man göra då?
Så man inte vet de kört skiten ur den?

Smajly
18 augusti 2008 · 3 059 Inlägg

blacken skrev:
Då har du inte kört en bil med Li-Ion accar! Där är det full spätta ända tills LVCn säger stopp.  Sen laddar du på accarna på ca 10-15 minuter och drar igång igen, rätt drevad så behöver den inte svalna mellan batteribytena häller. Sen vridet man får ut en elmotor är oslagbart, fullt från det att du nuddar gasen...

Li-Ion ?? Du menar väl Li-Pol (Litiumpolymer).
Tror inte jag sett nån Li-Ion bil eller annan rc-grej med dessa... alla använder LiPo accar..
Fördel att köra med borstlöst då man kan få otroliga krafter ur dom. Accarna laddas inte på 10 minuter.. Det beror på vad man kör med för sorter.. Kör du borstlöst och på 11.1 volt med 3 celler LiPo på 1700 mAh så laddar du den med 1,7 A och då tar det ungefär 1 timme att ladda.. Och bilen kommer gå som fasiken.. Nackdelen är att LiPo är farliga vid fel brukande. Ganska omtåliga och går det hål på en sån kan de vara kört för hela huset om det händer när man laddar hemma..

NIMH är det vanligaste och på 7,2 volt i bilar.. Dom kan man ladda på 15 minuter.. å andra sidan en hel del billigare än LiPo så man kan gärna köpa på sig ett antal accar för att slippa vänta på laddning. Inte omtåliga heller utan tåler en hel del stryk.

Senast redigerat av Smajly (18 augusti 2008)

Smajly
18 augusti 2008 · 3 059 Inlägg

Glader9991 skrev:
Men om man köper beg metanol bil och inte kan provköra, hur ska man göra då?
Så man inte vet de kört skiten ur den?

Asså det är ju alltid en chanstagning.. klart dom flesta säger att dom har skött dom bra o ditt o datt.. Visst, man kan om man är van redan vid ett samtal över telefon höra om en person kan sina saker eller inte.. det brukar visa sig ganska snabbt..
Men så e de ju med det mesta man köper begagnat.. Men själv skulle jag nog velat se den eller köra bilen själva om jag skulle köpt en.. alternativt kan man be säljaren att filma när han startar sakerna och kör så får man ju lite insyn på det iallafall..

Germax
18 augusti 2008 · 12 086 Inlägg

Köp för fan ingen elbil, så jävla tråkigt så de är inte sant!
Jag hade rekomnderat en 1:8 buggy, dom kan kan ha skitkul med.

Och som andra skriver, köp en bil från någon känd tillverkare.
De går sönder stup i kvarten och mkt reservdelar är ett måste!

Glader9991
18 augusti 2008 · 956 Inlägg

JapMax skrev:
Köp för fan ingen elbil, så jävla tråkigt så de är inte sant!
Jag hade rekomnderat en 1:8 buggy, dom kan kan ha skitkul med.

Och som andra skriver, köp en bil från någon känd tillverkare.
De går sönder stup i kvarten och mkt reservdelar är ett måste!

Men egentligen spelar väl märke inte så stor roll om man väl kan få tag i reservdelar?

Smajly
18 augusti 2008 · 3 059 Inlägg

Här är mitt självklara val av bil om det skulle vara en EL-bil iallafall..
http://www.hobbex.se/p/pid,3956/t/product.html
Skulle jag valt en metanol skulle det nock vatt nått i stil med en MP7

Glader9991 skrev:

JapMax skrev:
Köp för fan ingen elbil, så jävla tråkigt så de är inte sant!
Jag hade rekomnderat en 1:8 buggy, dom kan kan ha skitkul med.

Och som andra skriver, köp en bil från någon känd tillverkare.
De går sönder stup i kvarten och mkt reservdelar är ett måste!

Men egentligen spelar väl märke inte så stor roll om man väl kan få tag i reservdelar?

Nä men det brukar ju vara att du får va du betalar för.. Visst kommer du långt med billgare saker men du kommer ändå hela tiden till att vilja uppgradera den och då hamnar man ofta bra bit över inköpspriset..
Kända märken säljs av flera firmor och finns oftare hemma på lager.. Kör du sönder nått vill du inte vänta för länge med att få tag på reservdelar..

Senast redigerat av Smajly (18 augusti 2008)

blacken
18 augusti 2008 ·

Smajly skrev:

blacken skrev:
Då har du inte kört en bil med Li-Ion accar! Där är det full spätta ända tills LVCn säger stopp.  Sen laddar du på accarna på ca 10-15 minuter och drar igång igen, rätt drevad så behöver den inte svalna mellan batteribytena häller. Sen vridet man får ut en elmotor är oslagbart, fullt från det att du nuddar gasen...

Li-Ion ?? Du menar väl Li-Pol (Litiumpolymer).
Tror inte jag sett nån Li-Ion bil eller annan rc-grej med dessa... alla använder LiPo accar..
Fördel att köra med borstlöst då man kan få otroliga krafter ur dom. Accarna laddas inte på 10 minuter.. Det beror på vad man kör med för sorter.. Kör du borstlöst och på 11.1 volt med 3 celler LiPo på 1700 mAh så laddar du den med 1,7 A och då tar det ungefär 1 timme att ladda.. Och bilen kommer gå som fasiken.. Nackdelen är att LiPo är farliga vid fel brukande. Ganska omtåliga och går det hål på en sån kan de vara kört för hela huset om det händer när man laddar hemma..

NIMH är det vanligaste och på 7,2 volt i bilar.. Dom kan man ladda på 15 minuter.. å andra sidan en hel del billigare än LiPo så man kan gärna köpa på sig ett antal accar för att slippa vänta på laddning. Inte omtåliga heller utan tåler en hel del stryk.

blacken skrev:
Då har du inte kört en bil med Li-Ion accar! Där är det full spätta ända tills LVCn säger stopp.  Sen laddar du på accarna på ca 10-15 minuter och drar igång igen, rätt drevad så behöver den inte svalna mellan batteribytena häller. Sen vridet man får ut en elmotor är oslagbart, fullt från det att du nuddar gasen...

Ööh. det var INTE jag som skrev det..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang