Göra om stenskottslagning

Mickecojo
4 maj · 3 Inlägg

Tja!
Jag har försökt laga ett stenskott i motorhuven som gick igenom grundfärgen. Jag tog bort rost men satte färg efter det och ingen primer. Sedan lade jag klarlack. Lagningen är inte jämn, alltså för låg.

Spillde lite färg utanför men det är ingen klarlack på den så bör väl att kunna polera bort?

Bör jag göra om lagningen?
Hur gör jag i så fall för att ta bort lacken bara på själva stenskottet och ingen annanstans?

Blivit lite energikrävande, ska man försöka hacka sig ner 😂 eller kolla om man kan låna en dremmel eller hur funkar det med thinner?

Gärna något simpelt, så att jag kommer ner till plåten utan att förstöra resten av lacken på motorhuven.  Tack för svar!

Mew
5 maj · 2 169 Inlägg

Torka bort färgen utanför med thinner eller polera bort den, och lägg lite mer klarlack i lagningen om den är för låg. Borde räcka så. smile

jaka54
5 maj · 5 797 Inlägg

Som sagt Thinner eller aceton!

torsen
5 maj · 7 274 Inlägg

Skrapa ur stenskottet med spetsen på en vass Mora-kniv.
Med spetsen på en tandpetare lägger du i ett tunt lager av t ex Biltemas zinksprej i botten på stenskottet.
När det torkat fyller du med spetsen av en tandpetare i stenskottet med önskat kulör.
Gör samma sak med eventuell klarlack.

Köper du sprejfärg så råder jag dig att spreja lite i burklocket och låta det mesta av lösningsmedlet avdunsta så att färgen "tjocknar".

Ju varmare det är, desto bättre resultat - ALDRIG under 20 grader plus - speciellt inte på vertikala ytor.

Skulle du råka få en "rinning" kan du lämpligen skära bort den med ett liggande rakblad.
Låt färgen i så fall NÄSTAN torka = den är mjuk - men absolut inte rinnande.
Färska rinningar tar du bort med aceton.

Mickecojo
5 maj · 3 Inlägg

Tack för svaren! Lutar mot att polera bort alt. våtslipa bort färgen som hamnat utanför?
Samt ev. peta lös stenskottslagningen med kniv eller aceton och börja med primer, färg och klarlack för att sedan polera.

Mickecojo
5 maj · 3 Inlägg

Mew skrev:
Torka bort färgen utanför med thinner eller polera bort den, och lägg lite mer klarlack i lagningen om den är för låg. Borde räcka så. smile

Går det att lägga lite till bättringsfärg på klarlacket för att sedan lägga klarlack överst, eller kommer färgen på klarlacken att lossna? smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang