Har precis införskaffat mig en BMW M3 E36 med SMG som stått i ett garage i ca 10 år. Den ställdes av pga att växellådan börjat beté tig konstigt och vill inte lägga i några växlar framåt. Då ställdes den i ett garage, blev uppstartad med jämna mellanrum men en dag för något år sedan startade den inte pga. att bränslepumpen gett upp. Nu har jag köpt bilen och här står jag, utan pengar och med en trasig gammal BMW
Så här såg det ut när jag hämtade den. En perfekt dag att köpa en trasig bil på.
På väg hem. Brukisen behövde lite ström
Blev lite skiten
Efter en tvätt så blev den fin. Synd att någon i tiden har kladdat ner den med att lacka listerna, handtag och diffuser i samma färg som bilen Men det skall det bli ordning på!
Style 39 är rätt snygga tycker jag
Innan avtorkning
Skinn och elektriska vaderstolar. Det mesta som gick att få i utrustning har den, telefon, taklucka, Harman Kardon, farthållare mm.
Även utökat skinn har den
Hela dörrsidan och handskfack är klätt i skinn.
Motorn som just nu inte får något bränsle. Ny pump kommer nästa vecka. En orginal luftburk står på inköpslistan.
KSI-Garage skrev: Kul projekt, jag vill minnas att wheeler dealer gjorde en manuell konvertering av E46 M3 i ett avsnitt. Om du inte redan har sett det så finns det säkert något bra tipps i det programmet https://www.youtube.com/watch?v=yM7zmM6sAQE
Ja visst är det Ja jag såg att WD gjort en sådan operation. Det verkar ju inte vara allt för svårt att manuellkonvertera, vilket jag nog kommer att göra. Även om jag får ordning på SMG:n så vet jag inte om jag vågar lita på det systemet. Jag hade velat göra en Tysklandsresa med den, och då vill jag helst kunna lita på att växellådan funkar hela vägen
Nu har jag fått hem bränslepumpen Eftersom plasten runt metallröret som går till bränsleslangen gick sönder så beställde jag en helt ny armatur. Jag testade att limma plasten med tvåkomponents lim, det blev bra och hade säkert fungerat. Men det kändes ändå säkrast att köpa en ny armatur. Den senare typen av armatur som jag hade i tanken var svår att hitta och BMW skulle ha typ 25000kr för en ny. Jag beställde istället den äldre typen av armatur på Trodo, en kvalitets armatur ink. pump kostade typ 4% av vad BMW skulle ha. Dock så har denna äldre typen av armatur även en nippel för en returledning (vilket jag inte hade på orginal armaturen). Så jag monterade en plugg på den nippeln. Jag hittade bara en lite för liten plugg, så en ny i rätt storlek monterar jag inom kort.
Med ny pump i tanken så startade motorn med en gång
Ny armatur och gammal armatur
Monterat.
Uppstartad. För jäkla gott ljud i den, eftermarknadssystemet gör att den låter lite mer än orginal Har ett gäng med lampor i panelen som skall släckas "bara"
Nu har det hänt litegrann i felsökningen av växellådan. Jag började med att skaffa INPA och BIS för att kunna läsa ut felkoder och det visade sig att systemet satte felkod på en solenoid för selection angle, som tillhör hydraulsystemet.
Jag plockade loss ventilen som hade felkod och testkörde den med hjälp av ett batteri, men den var helt död Jag smörjde upp den och motionerade och smörjde lite till och sen fungerade den som den skulle Jag lossade även de andra tre solenoiderna och motionerade upp allihopa och bytte alla o-ringar.
Sats med o-ringar från SMG Society
Nya o-ringar monterade
Efter att jag monterat tillbaka ventilerna och fyllt på med olja så kunde SMG systemet lägga i växlar och bilen gick att köra Gjorde en liten kort testkörning på grusvägen här hemma och den verkar växla som den skall, iallafall det lilla jag körde. Tyvärr så hade jag problem med att starta upp BIS så jag kunde inte utföra en ordentlig luftning utav systemet, men det skall nog vara ordnat snart.
Så nu var det dax att göra en service på den så att jag kan ut och testköra den ordentligt på vägen
Olja, oljefilter och tändstift bytte jag i vårvädret
Är dom små får man ta...flera
Nya lister både fram och bak samt nytt M3 emblem på bakluckan fick den också. Diffuser bak och läpp fram lackade med plastfärg. Börjar likna en E36 igen
NSS207 skrev: Precis som Source011 skrev så menade jag att du borde beställa nya plåtar. Ser även på sista bilden att det hänger någon typ av kablar under bilen? tagit en titt på det?
Jo, jag fattade att du menade det! Men du skrev det som att du trodde att dom var nya Kabeln under bilen är en förlängningskabel som jag använde när jag underhållsladdade batteriet, inget att oroa sig för.