Biltemas pysventil - någon som fått det att funka? B230FK

ltdre
15 april 2023 · 13 Inlägg

Hej, eftersom att snålheten alltid bedrar visheten köpte jag en pysventil på Biltema istället för en justerbar wastegate till bruksbilen.. Volvo 940 LTT -97 B230FK. Vad som sker nu är att laddtrycket går upp till 1 bar vid fullgas för att sedan stabilisera sig på 0.5 efter ett antal sekunder. När jag justerar upp den går den upp till kanske 1.2 bar och stabiliserar sig på 0.6.. Bilen går uppenbart dåligt vid för högt laddtryck (spikar), trots att jag chippat den. Min målsättning är att ladda 0.8-0.9 stabilt - är det ö.h.t möjligt med denna setup?

Frågan är om wastegaten klarar av att ladda över 0.5 bar eller om den är för mjuk? Om inte - skulle det hjälpa att shimsa upp den?
Är det fel på ventilen?
Kan jag ha monterat den fel trots de idiotsäkra instruktionerna?

Just nu lutar det åt att köpa en justerbar wastegate, men har roligare fordon att lägga pengar på än en rostig gammal Volvohäck..
Tack på förhand!

Mack Forum- och sitemoderator
15 april 2023 · 26 183 Inlägg

Ibland får man vad man betalar för..
Har en pysventil, oavsett härkomst, någonsin varit en stabil konstruktion?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Jesper328
15 april 2023 · 2 409 Inlägg

Tror aldrig jag har kommit över en pysventil som fungerat tillfredsställande.
Speciellt inte från Biltema.

Bättre att T-korsa slangen till membrandosan.
1mm T-kors ~ 0.1bar.
En shimsning är ju däremot ”bättre”.

Up the RA
Marlboroman
15 april 2023 · 8 234 Inlägg

Fjädern i klockan på en FK är klen redan när den är ny. Och när den är väl begagnad så orkar den inte hålla upp mycket till tryck. Att schimsa den hjälper ett tag, men problemet kommer tillbaka för eller senare. Men det är ju bara att prova att schimsa och se vad som händer.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Lucif3r
16 april 2023 · 2 239 Inlägg

Köp en ställbar tryckklocka istället...

simlar
16 april 2023 · 5 545 Inlägg

Skaffa/bygg en Dawes Device/strypventil istället, har fungerat klockrent på flera B230 för mig.
Den är otroligt simpel då det bara är en fjäderbelastad kula i ett t-kors.
Fungerar som så att den inte släpper igenom laddtryck till wastegateklockan förrän fjädern i strypventilen inte orkar hålla emot längre.
Spelar då ingen roll att wastegateklockan har för mjuk fjäder.



https://badassparts.se/strypventil-ladd … rning.html
https://bakaxel.se/product/strypventil- … sstyrning/


Annars är ju en klassiker att montera en extern fjäder på wastegateklockan.
https://i110.photobucket.com/albums/n105/Patrik70/IMG_0020.jpg
https://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=26102

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
ltdre
16 april 2023 · 13 Inlägg

Tack för svar alla! Då drar jag slutsatsen att pysventiler i allmänhet inte är speciellt bra, och då i synnerhet inte den från Biltema.. Dawes Device verkar ju vara en smart lösning dock med tanke på att wastegaten kan vara lite trött, inte sett lösningen med extern fjäder innan men det var ju kreativt hehe!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang