Varm tändkassett och miss+knock i opensid

WSTL
13 april 2023 · 44 Inlägg

Tjena, har bytt tändkassett till en bättre begagnad på min 9-5a för den gamla hadde en spricka och problem med misständningar och knock i opensid vid full gas, ioff pendlade mellan negativa och normala  värden ibland, misstände även på tomgång typ 1 miss per 5 min.

Läst att en bra tändkassett ska vara ljummen, men tänker att oljan kan väl inte kyla ner så mycket att man kan hålla handen på den efter en tur på motorvägen? Hadde bilen på tomgång ett tag (ca 80c motortemp) med öppen motorhuv och kände på tändkassetten innan jag testkörde, då var den knappt varm.


Känner ingen märkvärd skillnad på nya och gamla tändkassetten förutom att ioff verkar vara stabil nu, dock samma meddelanden i opensid. Har läst att det kan vara evap ventilerna som läcker också, kan ju få Trionic att tro bilen knackar och misständer på fullgas. Ska testa rycka r slangen imorgon.

TKn är en äkta SEM från 2018 och togs från en bil som gått 30k mil, borde väl vara ok? Min bil har gått 20k mil och hadde en SEM från 2011 med spricka och missfärgningar på spetsarna.

Tändstiften är BCPR7ES‑11 nedknackade till 0.8mm och programvaran är EU0D från myrtilos på trionictuning, i princip en stock biopower programvara med lite tweaks och extra funktioner.



Edit: Vid full gas så kommer mair upp i 1000-1150 någon sekund för att sen lägga sig runt 900, mreq tror jag kom ihåg låg runt 1200-1300, maf är rengjord och luftfiltret är bytt.

Har även felkoden p0420 katalysator ineffektiv vilket jag har läst att det behöver inte vara katten utan det kan vara luftläckage någonstans.

Fick bra avgasvärden på senaste bess HC 3 och CO 0, lambdan var dock på håret att den gick igenom 1.03 (max man får ha) , hadde ett läckage vid sista dämparen som var riktigt svår svetsat för plåten var så tunn och då fick jag väl det inte hellt tätt.

Har även testat om det är någon restriktion i avgassystemet med vakuum metoden dvs bilen i neutral håll 2500 varv så ska vakuum vara något högre än på tomgång (21 inhg), om vakuumet istället blir lägre så skulle det tyda på exempelvis en igensatt katalysator.

Senast redigerat av WSTL (14 april 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 april 2023 · 17 611 Inlägg

Har ingen koll på Saab men behöver lära mig mer, skyller på min fru där.

Vad är ioff? OpenSID, är det att den är rootad på datorspråk?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 april 2023 · 13 806 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har ingen koll på Saab men behöver lära mig mer, skyller på min fru där.

Vad är ioff? OpenSID, är det att den är rootad på datorspråk?

altid trott atta sid på en saab är displayen typ färdatorn och allt sånt men kan ha tokfel för jag hatar saab smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
WSTL
14 april 2023 · 44 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har ingen koll på Saab men behöver lära mig mer, skyller på min fru där.

Vad är ioff? OpenSID, är det att den är rootad på datorspråk?

Ioff är tändnings offset, positiva värden så lägger den till extra tändning när bilen går bra och negativa värden tar den bort när bilen går dåligt ex knackning.

Kan man säga, I OpenSID kan man se alla möjliga parametrar på SIDen (Saab Information Display) i bilen ex hur mycket luftmassa motorn får (mair) och begär (mreq), fuel trims, laddtryck, insugstemp, temperatur på växellådan (automat), % etanol man har i tanken mm

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 april 2023 · 17 611 Inlägg

Tack som fan! Då är jag med så långt. Ungefär som jag kör Torque-appen i bilstereon och får upp diverse värden/mätare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang