Bromsskiva från 740 och 940

dwadw
11 januari 2023 · 295 Inlägg

Tjena, jag ska byta ut mina fjäderben på min volvo 744 glt -89 med ABS från en volvo 940 -94 med ABS.

Jag tänkte väl även byta bromsskivor och belägg då det behövs. Men eftersom det redan sitter bromsskiva och ok på fjäderbenen jag köpte undrar jag om man istället bara kan köpa likadana bromsskivor som jag har på 740n just nu och montera dom på nya fjäderbenen från 940n och använda samma ok.

Istället för att behöva byta ut ok och grejer. Har redan nya belägg så det är väl princip bara bromsskivor jag behöver samt fjäderbenslager som kanske är bra att byta när fjäderbenen redan ligger löst.

Sedan kan det vara värt att byta ut dom här? https://vparts.se/se/volvo-740-760/rese … 90901.html

Dom är rätt rostiga på nya fjäderbenet. För övrigt är fjäderbenen fina. Men kommer ju kosta en del om jag ska byta på bägge.

Steff240
11 januari 2023 · 1 040 Inlägg

Sålänge bromsskivorna du köper har samma diameter som de gamla ska det inte vara något problem.

Menar du att Abs-kransarna är rostiga? Borsta av dom ordentligt med stålborste och testa innan du byter dom.

dwadw
11 januari 2023 · 295 Inlägg

Steff240 skrev:
Sålänge bromsskivorna du köper har samma diameter som de gamla ska det inte vara något problem.

Menar du att Abs-kransarna är rostiga? Borsta av dom ordentligt med stålborste och testa innan du byter dom.

ah okej, nja hela hjulnavet är rostigt, även kransarna. Hade väl varit fint att byta ut men kostar en del att göra det.

dwadw
11 januari 2023 · 295 Inlägg

Steff240 skrev:
Sålänge bromsskivorna du köper har samma diameter som de gamla ska det inte vara något problem.

Menar du att Abs-kransarna är rostiga? Borsta av dom ordentligt med stålborste och testa innan du byter dom.

Det finns ju annars den här https://vparts.se/se/volvo-740-760/rese … 960-a.html

Är det någon stor skillnad på SKF och den där andra som är en helt tusenlapp billigare?

Brådhis * Voff voff *
11 januari 2023 · 10 315 Inlägg

Skiljer det inte i antal tänder på ABS-kransen mellan 740 och 940? Har för mig att iaf hastighetsgivaren i bakaxeln skiljer, och den är väl inblandad i ABS:en om jag minns rätt?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zemet
11 januari 2023 · 4 056 Inlägg

Brådhis skrev:
Skiljer det inte i antal tänder på ABS-kransen mellan 740 och 940? Har för mig att iaf hastighetsgivaren i bakaxeln skiljer, och den är väl inblandad i ABS:en om jag minns rätt?

Jag tror inte hastighetsgivaren har nåt med ABS att göra då den ju tar signalen ifrån bakdiffen.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Lucif3r
11 januari 2023 · 2 239 Inlägg

Brådhis skrev:
Skiljer det inte i antal tänder på ABS-kransen mellan 740 och 940? Har för mig att iaf hastighetsgivaren i bakaxeln skiljer, och den är väl inblandad i ABS:en om jag minns rätt?

Det är bara bak det kan skilja. Dom flesta 740is med ABS har dock 48-kugg precis som 940. Fram har det alltid varit 48 kugg.

Lucif3r
11 januari 2023 · 2 239 Inlägg

zemet skrev:
Jag tror inte hastighetsgivaren har nåt med ABS att göra då den ju tar signalen ifrån bakdiffen.

Både hastighet och ABS tar signal från samma givare i bakdiffen.

Brådhis * Voff voff *
11 januari 2023 · 10 315 Inlägg

Lucif3r skrev:

Brådhis skrev:
Skiljer det inte i antal tänder på ABS-kransen mellan 740 och 940? Har för mig att iaf hastighetsgivaren i bakaxeln skiljer, och den är väl inblandad i ABS:en om jag minns rätt?

Det är bara bak det kan skilja. Dom flesta 740is med ABS har dock 48-kugg precis som 940. Fram har det alltid varit 48 kugg.

Okej, minnet sviker. Inte kört 7/900 på 10-12 år nu. smile

Lucif3r skrev:

zemet skrev:
Jag tror inte hastighetsgivaren har nåt med ABS att göra då den ju tar signalen ifrån bakdiffen.

Både hastighet och ABS tar signal från samma givare i bakdiffen.

Det var det jag hade för mig, skönt att minnet inte sviker på alla punkter iaf. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang