Inlöst eller lagad ?

Golfen96
29 december 2022 · 6 Inlägg

Hej! Har nämligen blivit påkörd av en bil, fått en del skador på bilen som kommer ungefär hamna på 170 000. Bilen är värd 250 ungefär.
Vill helst inte ha en krockad bil framöver då de är väldigt svårsålda. Något som har koll på hur försäkringsbolag ser på sånt ?

https://postimg.cc/gallery/s50V9Yh

Verkstan vägrar att kolla ifall fler skador finns bakom de nuvarande skadorna.
Tex chassit mm…

Hilmer
29 december 2022 · 1 790 Inlägg

Det är reparation på den, det är ju en förhållandevis liten/enkel skada. Dessutom så tillåter ju kalkylen reparation då marknadsvärdet är högre.

Lucif3r
29 december 2022 · 2 246 Inlägg

Fast vad marknadsvärdet är spelar ingen större roll när det gäller försäkringar. Dom har sina schabloner dom går efter och skiter fullständigt i om bilen i verkligheten är värd 3 gånger så mycket.

Hur försäkringsbolaget ser på saken - Det som är billigast och enklast för dom.
Du får helt enkelt fråga ditt f-bolag och låta dom avgöra. Du har alltid rätt att vägra deras förslag, t ex inlösning, om du inte är nöjd med det.

Hilmer
29 december 2022 · 1 790 Inlägg

Nja, riktigt så är det ju inte, det är enbart en seglivad skröna...
Marknadsvärdet är ihop med kalkylen från verkstaden det som styr ifall det handlar om reparation eller inlösen, om första kalkylen överstiger 80% av marknadsvärdet så blir det oftast inlösen, speciellt på en större skada där det kan skena iväg lite under reparationen för man hittar alltid mer när man väl börjar jobba med bilen, och reparationen får ju inte bli dyrare än vad det hade blivit att lösa in bilen.
Om det är delad uppfattningen kring marknadsvärdet så kan man begära en värdering av en oberoende värderingsman.

Att vägra inlösen eller reparation går bra, däremot kommer du att stå med en bil som du inte kan bruka.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 december 2022 · 17 622 Inlägg

Kan bli en långdragen process. FB vill en sak och TS vill en annan. Har själv varit i den situationen men tvärtom: Jag ville få bilen lagad (oväntat motorras 2018, i övrigt en extremt välskött lågmilad bil) men den blev inlöst eftersom priset för en ny motor kunde dra iväg. Fick förvisso bra betalt.

FB bestämmer. För min del tog det 5-6 månader innan jag accepterade bud/beslut och fick pengar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
krambriw
29 december 2022 · 435 Inlägg

På en av bilderna ser det dessutom ut som om bakaxeln är typ knäckt. Kan ju ha blivit ramsned. Inte bara plåt o lackjobb på den

torsen
30 december 2022 · 7 305 Inlägg

Om man har en bil av lite udda fabrikat och modell, samt påkostad en hel del, kan man resonera med försäkringsbolaget.
I mitt fall bedömdes marknadsvärdet på bilen jag skadat till 50.000:-, vilket jag inte var nöjd med.
Att reparera bilen skulle skulle kosta betydligt mer än 50% av bilens värde - det var bara plåtskador.
Försäkringsbolagen har för vana lösa in bilar om reparationskostnaden överstiger halva bilens värde.
Man löste alltså in bilen, utan att ta hänsyn till den dyrbara extrautrustningen.

Jag spårade bilens väg till en en större bildemontering.
Köpte loss den för 4.000:-.
Dock fick jag, naturligtvis, inte identiteten.
Trots mitt snabba ingripande och överenskommelse med bildemonteringen hann personalen klippa bort katalysatorn, från det rostfria avgassystemet och förstöra tanken genom att dränera den medels yxa så att även bränslepumpen förstördes.

Jag och en kompis delade på de 4.000:- och bilen.

På min lott föll båda axlarna(med diffspärr), båda hjulupphängningarna(Calmini), fördelningslådan( med Calmini 1:6.5 nerväxling), hjulen och batteriet samt lite "smågodis".
Resten tillföll kompisen.
Ramen(som var oskadad) fick vi inte ta.
Hardtoppen(som var i stort sett oskadad) fick vi lämna p g a utrymmesbrist på våra släp.

Värdet på "andrahandsmarknaden" för mina delar blev ungefär 35.000:-.
Vad kompisen fick för sina delar vet jag inte, men motor och växellåda(på under 4.000 mil) samt rostfri(men bucklig) kaross och komplett elsystem inbringade nog inte fullt vad jag fick ut för mina delar.

De 6 timmar vi jobbade på bildemonteringen förräntade sig acceptabelt.

Vill tipsa andra att göra som jag - allt gjordes "vitt" mot kvitto vill jag framhålla.

granadadr
30 december 2022 · 7 310 Inlägg

torsen skrev:
Om man har en bil av lite udda fabrikat och modell, samt påkostad en hel del, kan man resonera med försäkringsbolaget.
I mitt fall bedömdes marknadsvärdet på bilen jag skadat till 50.000:-, vilket jag inte var nöjd med.
Att reparera bilen skulle skulle kosta betydligt mer än 50% av bilens värde - det var bara plåtskador.
Försäkringsbolagen har för vana lösa in bilar om reparationskostnaden överstiger halva bilens värde.
Man löste alltså in bilen, utan att ta hänsyn till den dyrbara extrautrustningen.

Jag spårade bilens väg till en en större bildemontering.
Köpte loss den för 4.000:-.
Dock fick jag, naturligtvis, inte identiteten.
Trots mitt snabba ingripande och överenskommelse med bildemonteringen hann personalen klippa bort katalysatorn, från det rostfria avgassystemet och förstöra tanken genom att dränera den medels yxa så att även bränslepumpen förstördes.

Jag och en kompis delade på de 4.000:- och bilen.

På min lott föll båda axlarna(med diffspärr), båda hjulupphängningarna(Calmini), fördelningslådan( med Calmini 1:6.5 nerväxling), hjulen och batteriet samt lite "smågodis".
Resten tillföll kompisen.
Ramen(som var oskadad) fick vi inte ta.
Hardtoppen(som var i stort sett oskadad) fick vi lämna p g a utrymmesbrist på våra släp.

Värdet på "andrahandsmarknaden" för mina delar blev ungefär 35.000:-.
Vad kompisen fick för sina delar vet jag inte, men motor och växellåda(på under 4.000 mil) samt rostfri(men bucklig) kaross och komplett elsystem inbringade nog inte fullt vad jag fick ut för mina delar.

De 6 timmar vi jobbade på bildemonteringen förräntade sig acceptabelt.

Vill tipsa andra att göra som jag - allt gjordes "vitt" mot kvitto vill jag framhålla.

du hade bara tur,, för det är nog ej så lätt, minns jag ville köpa lös en frontsmälld granada i MKT bra skick,, den hade inkommit på skroten samma dag,, och gick rakt i pressen,, utan att passera gå, så jag gör aldrig affärer med Ådalens bildemontering wink

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
spillolja
30 december 2022 · 4 060 Inlägg

Om man nu vill behålla det skadade fordonet mot restvärdet, hur svårt ska det vara ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 december 2022 · 17 622 Inlägg

spillolja skrev:
Om man nu vill behålla det skadade fordonet mot restvärdet, hur svårt ska det vara ?

Jag kunde behålla min om så önskades och ta -då en mindre- summa pengar i näven. Hade det inte varit en rätt ny bil med startspärr, canbus och allt så hade jag nog gjort så. Men TS vill ju inte behålla sin

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 december 2022 · 13 806 Inlägg

Hybrid_ skrev:

spillolja skrev:
Om man nu vill behålla det skadade fordonet mot restvärdet, hur svårt ska det vara ?

Jag kunde behålla min om så önskades och ta -då en mindre- summa pengar i näven. Hade det inte varit en rätt ny bil med startspärr, canbus och allt så hade jag nog gjort så. Men TS vill ju inte behålla sin

men om det bara är en motor som rasat spelar varken canbus eller startspärr någon roll  bara fixa motorn och kasta i den smile

problemet för verkstäder att det sällan lönar sig för dom att riva motorn och fixa felen utan man köper en ny motor och bam det kostar en jävla massa pengar....   men tex att byta några ventiler eller slipa veven och kasta i nya lager för en privatperson är ganska billigt om tiden inte spelar någon roll..  men en verkstad kan inte ha en bil stå några veckor

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
krambriw
30 december 2022 · 435 Inlägg

Jag skulle tänka som TS, den där skulle jag inte vilja få tillbaka reparerad. Även om den då ser fin ut på ytan kan rostskydd mm gått åt h-vete plus att den kanske blivit ramsned och riktats, inge bra alls, bättre skrota

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 december 2022 · 13 806 Inlägg

krambriw skrev:
Jag skulle tänka som TS, den där skulle jag inte vilja få tillbaka reparerad. Även om den då ser fin ut på ytan kan rostskydd mm gått åt h-vete plus att den kanske blivit ramsned och riktats, inge bra alls, bättre skrota

ähh tillverkaren har satt om regler att följa just för att rost skydd och dyligt inte ska bli sämre tanke på hur dåligt rostskyddet är på en vw från fabriken så är jag ganska säker att rostskyddet är bättre än innan dessutom så har vag några sjuka tolleranser när dom bygger bilarna framvagnen kan skjutas 5mm åt alla håll som ett exempel pga dom inte gör rakare bilar än så.  när man drar den i bänken så är det betydligt högre tolleranser.. 

jag skulle inte oroa mig det minsta.   har endå jobbat med bilplåt och lackering.. det är först när det fuskas man sak vara orolig..  har stött på bilar med flera cm med spackel  men det är inget som görs på firmor som lagar bilar åt försäkringsbolag.. för då tappar dom den möjligheten idrekt och det ligger sjuka pengar i det

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mossan1
30 december 2022 · 2 919 Inlägg

En bekant smällde med sin då relativt nya V70N. Hamnade i riktbänken men hon tyckte bilen gick så konstigt efteråt.
Jag körde den och gick helt perfekt men hon menade att den drog hit och dit och allt möjligt.

Det räcker ju med en hjulinställning eller bara nya däck så går bilen lite lite annorlunda. Sen gör fantasin resten.
Damen i fråga körde vid annat tillfälle ca 2mil med fastfruset bakhjul utan att direkt märka något...... Go figure

En spriller ny bil är minsann inte rak och som om orginal rostskydd skulle vara så heltäckande att det blev SÄMRE efter åtgärd.
Kom igen!
Däremot:
Att köpa en krockad bil från USA (ofta) som passerat Öststaterna på väg hit kan däremot vara lagad precis hursomhelst.
Hur dåligt som helst även om den ser bra ut. Ibland med motstånd istället för airbagar.
Även om dom inte löst ut i kraschen.  Säljs separat för extra vinst.
DET, är en helt annan femma än lagad av försäkringsbolaget utsedd firma i Sverige.

Senast redigerat av Mossan1 (30 december 2022)

krambriw
30 december 2022 · 435 Inlägg

" inget som görs på firmor som lagar bilar åt försäkringsbolag"

Rent skitsnack, jag fick min lagad på en sådan verkstad en gång som valts av mit försäkringsbolag, det blev helkass, höll nåra år och utöver det började det rosta där dom slipat innan lackning för då försvann den fina galvaniseringen. Så kom inte och säg att det inte händer. Möjligt att det blir perfekt på just din verkstad eller där du då jobbade

Lucif3r
30 december 2022 · 2 246 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jag kunde behålla min om så önskades och ta -då en mindre- summa pengar i näven.

Yup, jag tog det valet när jag fick min förra 945a sönderrepad. FB ville lösa in den(trots att marknadsvärdet då överskred reparationen/omlackeringen), men  det gick jag inte med på.
"Man vet vad man har men aldrig vad man får" är något jag lever efter när det gäller bilar tongue

torsen
30 december 2022 · 7 305 Inlägg

Mossan1 skrev:
En spriller ny bil är minsann inte rak .

Instämmer!
Köpte för många många år sedan en ny SAAB 99.
Den sprang som en hund.
Syntes tydligt i nysnö.
Skilde närmare 3 cm, om jag minns rätt, mellan fram och bakhjulsspåren.
SAAB-verkstaden kunde inte åtgärda bilen.
Som tur var blev den påkörd av en lastbil och totalförstörd.
Inte alltid SAAB-ägare har en sån tur.

spillolja
31 december 2022 · 4 060 Inlägg

torsen skrev:
Instämmer!
Köpte för många många år sedan en ny SAAB 99.

jag som trodde det var flygkvalitet i SAAB  smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Golfen96
13 januari 2023 · 6 Inlägg

Jag bytte verkstad till slut, och nu så kommer verkstan fram till 90 000 för att laga? Förra verkstan kom fram till 180 000? Hur kommer det sig ? Hur kollar de ens bilarna när de undersöker skadorna ?

Obs! Jag bytte verkstad då den förra hade väldigt dåligt omdöme och ville så klart inte få den lagad där.

granadadr
13 januari 2023 · 7 310 Inlägg

Golfen96 skrev:
Jag bytte verkstad till slut, och nu så kommer verkstan fram till 90 000 för att laga? Förra verkstan kom fram till 180 000? Hur kommer det sig ? Hur kollar de ens bilarna när de undersöker skadorna ?

Obs! Jag bytte verkstad då den förra hade väldigt dåligt omdöme och ville så klart inte få den lagad där.

en märkesverkstad tar i så dem skiter ner sig, och lite till, därav det dubbla priset

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang