Reso
28 juli 2023
· 250 Inlägg
Fortsätter med motorn, jag började med vattenröret och det passade inte riktigt. När röret var på plats så fattades ca 1cm till hålet i toppen.. Jag bände och försökte få dit det med våld, det resulterade i en urgängad topp. Så det röret kasta jag långt bort och hämtade ett originalrör från en reservmotor. Det passade givetvis perfekt, så jag borrade upp de trasiga gängorna och la i gänginsats. Röret monterades och jag gick vidare med motorn
La märke till vita markeringar högst upp på kamdreven, jag la en linjal över båda och den vilade på kuggarna som var markerade. Det verkade som ett gott tecken!
Valde att köpa en hel avgaspackning, väldigt enkel att montera
Sen small en turbo upp!
Monterade hela klumpen på motorn, började även ta av kamdreven en efter en för att byta packningarna. Dom skulle man montera efter att man stängt ventilkåpan. Börjar växa lite på motorn nu
En vän kom förbi och vi satte på kamremmen, mycket spännande att försiktigt knacka rätt kammarna till rätt läge på baksidan. Ny spännare och nya rullar. Drog ur sprinten ur spännaren och kände på kamremmen som satt lite slappt mellan kammarna. Jag lossade på insugskammens drev och vred den lagomt så remmen spändes lagomt, så drog jag åt drevet igen och kikade runt lite.
Allt verkade okej så jag testade vrida runt motorn och eftersom jag redan hade monterat tändstift så hörde jag tydligt hur den sög in luft från insuget, kändes lite svampigt att röra runt tills jag hör starka floff från utblåset. Inga hårda ljud hördes och det snurrade runt konsekvent med kompressionen, som jag antar att svampigheten är.
Notering:
Montera termostathuset före servoklumpen..
Och man får inte glömma plastclipset som ska sitta i spännaren..
Någon som vet vad detta är? Och jag har ett hål i oljetråget.. Eftersom jag bytte till ett annat så vet jag inte mer om det än att det bör vara från en 94a T5. På de andra två trågen jag tittat på är både från en -94 T5 och -95 T-5R, där är det igensvetsat. Denna pryl passar i hålet i oljetråget
Kamaxelsensor, rotor och fördelarlock monterat
När man bemöts av detta när man sätter på plastkåpa utan att ens gå efter dem verkar ju också som ett gott tecken
På slutet så monterade jag lite smågrejer, som oljeretur, oljefördelarlock (?), svänghjulssensor (är det hastighetssensor?), tändkablar, vevhusventilation, och tändstiftskåpan för att se i helhet
Mycket på en dag men kul var det. Fortfarande många smågrejer som ska hitta hem. Idag har jag provat ett nytt objektiv som ger lite mer vidvinkel, så jag hoppas ni tyckte om bilderna