Volvo 850 T-5R "T-gul" Livstidsprojekt.

En T-5R som fick smaka på mina hårda första år som bilägare och entusiast. Bilen har genomgått många perioder och smakändringar men får nu sedan 2023 lite efterlängtad kärlek med färdigt motorbygge, inredningsbyte och karossgenomgång.
  • 71 Följare
  • 59 242 Visningar
  • Uppdaterades senast 30 maj
Reso
23 april 2023 · 250 Inlägg

volvoqq skrev:
Det verktyget låser i mellan kamaxlarna i spåren baktill, då är det möjligt att momentdra dreven utan att det rör sig

Ja det såg väldigt lovande ut! smile

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
23 april 2023 · 250 Inlägg

Berglund_89 skrev:
Men vafan, Jeppe.. nu skäms jag 🙈

Att jag inte trillat in i din projekttråd tidigare, du kommer antagligen känna igen mig när du ser V70in i min profil😉
Jag har ju inte vetat om historien om bilen tidigare, men hatten av för att du orkat och även orkar kämpa med bilen, i din brors ära!
Fan, får rysningar i knävecken ju..
vi ses på raggen, volvobroder 😘❤️

(Ps. klar femma och prem lagd!)

Haha skämmas behöver du inte göra. big_smile Till 90% uppdaterade jag bara inom Svenska T-gul Klubben, men efter att jag dumpat facebook för ett tag sedan så är det dags att gå tillbaka till forumen!

Ja bara bilen rullar igen så blir det förhoppningsvis många bilträffar i år. 👌😀

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
29 april 2023 · 250 Inlägg

Efter många regniga dagar så blev det äntligen sol och lite meking. Grön huv för tillfället, då den svarta skulle lackas av min bror så tog jag huven från en donatorbil. Tyvärr visade sig att den svarta huven hade flera lager spackel på flera ställen så jag får skicka med en tredje huv som ser bättre ut och hoppas på gul huv inom snar framtid!

https://i.imgur.com/okeQKzz.jpg


Efter att ha fått dit alla komponenter till motorn igen så var det dags att provstarta. Jag provade snurra runt motorn manuellt för att se om jag hör att det tar i någonstans, men den snurrade på fritt. Med vatten och olja redo så startade motorn utan problem, däremot tickade den något jävulskt och läckte självklart olja ur tillförseln till turbon. Den drog jag åt för hårt och kände ett släpp i gängorna.

https://i.imgur.com/I0cZZ7O.jpg


Så bara att börja plocka av turbo för att borra och gänga om med helicoil. Första försöket misslyckades då jag borrade för grundt och helicoilen stack upp. Slipade ner försiktigt och monterade turbon. Skulle dra åt bulten till oljan och den går.. av.. Bara att häva sig under bilen och demontera igen. Borrade om, djupare. Gängade om. Använde mig av magneter för att få bort all metallflis. Ny helicoil.
Monterar och den spyr ut olja från bulten. Drar den lite hårdare. Men är skiträdd nu för jag har dels dragit sönder gängorna för att sedan dra av en bult. Osäker på om den droppar tidigare spilld olja men åtdragningen verkade hjälpa.

https://i.imgur.com/2j32Uzp.jpg

https://i.imgur.com/EEdUHK5.jpg

https://i.imgur.com/fTgtEny.jpg

https://i.imgur.com/GHZDDLn.jpg

https://i.imgur.com/IGZQTx6.jpg

https://i.imgur.com/YGZ5Mf6.jpg

Avslutar dagen här, får åka och köpa nya kopparbrickor imorgon, även ny packning till oljereturen. O-ringen till den behöver bytas såg jag också.

En fråga om någon kan svara på den. Vakuumträdet vid  tomgångsmotorn är jag rätt säker på att jag haft en vakuumslang kopplad till. Men efter montering av motorn igen så är alla mina vakuumslangar (tror jag) kopplade till något. Jag har följt diagram och;
Dumpventil -> insug
Wastegate -> vakuumstyrning
Turbo -> vakuumstyrning
Insug -> vakuumstyrning
EVAP -> insug

Motorn går på 2000 varv på tomgång, ibland upp till 3000 av sig själv. Har jag kopplat något fel? Jag har även bytt till ett insug utan nippel och ett gasspjäll utan restriktor om det nu skulle ha så stor påverkan? Jag fick plugga det tomma hålet på vakuumträdet. La märkte till att laddtrycket låg på 0 vid tomgång och inte -0,8~bar som det bör göra.

Laddar upp en video på hur bilen ligger på höga varv och går inte att få ner. Den skenvarvar lite svagt men något är ju uppenbart fel. Jag har inte läst ut felkoder.

https://i.imgur.com/dHKuIUC.jpg

https://i.imgur.com/eXdjhLB.jpg

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
4 maj 2023 · 250 Inlägg

Berglund_89 skrev:

Marlboroman skrev:

Tack för tips från er båda, visade sig att jag glömt koppla i spjällägesgivaren roll

Däremot läckte den fortfarande olja, så jag bytte packning och o-ring på oljereturen, samt kopparbrickor på oljetillförseln och drog åt tills det inte läckte mer. Jag hittade även vart en vakuumslang skulle sitta, och det var till laddtrycksmätaren i mätarhuset. Det förklarar varför jag inte såg något vakuumtryck i laddtrycksmätaren..

https://i.imgur.com/HI4ibuD.jpg

https://i.imgur.com/FgtcFSS.jpg


Jag har lite problem med en SRS lampa, felkod 2-1-2, 2-1-3. Även efter ytterligare ett airbagrulls-byte. Jag vet inte skicket på den så jag antar att jag får fixa en ny rulle eller något. Felkoder indikerar ju jordfel men jag vet inte varför. Kikade på jorden men såg inget märkvärdigt.

https://i.imgur.com/yOx0QPS.jpg


Men nu är det dags för provkörning! Bilen går på lite höga varv, 1500 på tomgång. Motorbromsar inte särskilt mycket och beter sig allmänt annorlunda. Jag tar mig upp i laglig hastighet och tycker den verkar bra men lite annorlunda. Turbon laddade inte mer än 0,5 men jag var lite försiktig på gasen. Efter hemkomst så hälsade min bror på och påpekade att han tycker att den varvar högt och börjar genast känna och klämma på kontakter och slangar. Han justerade spjället lite så tomgången hamnade på 900 varv. Efter ytterligare en provkörning men med lite pulver så kände jag igen bilen som den brukade kännas och att motorn känns annorlunda, den känns mer i varje fall. Laddtrycket var inte mer än 0,5.
Ryckte ut laddtrycksregulatorn och drog på, kände ingen skillnad, förutom kanske någorlunda piggare och den kom nästan upp i 0,6 i ladd. Wastegaten ska vara ställd på 1 bar och det har turbon laddat förut. Inget glapp och dumpen funkar som den ska. Jag ska se om jag har en i reserv som kan göra lite skillnad.

https://i.imgur.com/G2HDKJr.jpg


och en nymålad grill som antagligen får vänta tills jag har en gul huv.

https://i.imgur.com/7rhRKuy.jpg

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
20 maj 2023 · 250 Inlägg

Plockade en airbagrulle ur en annan 850-kaross och den släckte SRS lampan! smile Otur med en okänt trasig rulle vid tidigare försöket, men nu plockade jag med en rattkåpa med hel plast så det lönade sig gott i slutändan.

https://i.imgur.com/6t8gVuX.jpg

https://i.imgur.com/hm1yrxD.jpg


Därefter började jag läsa felkoder på A2 och fick ut dessa goa koder;

1-2-1 - Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig
2-2-3 - Signal för tomgångsventil, öppning saknas eller är felaktig
2-3-3 - Adaptiv tomgångsreglering utanför sitt reglerområde
2-4-5 - Tomgångsventil, signal för stängning saknas eller är felaktig
4-1-1 - Spjällägesgivarsignal utanför sitt spänningsområde
5-1-4 - Elkylfläkt, halvfart felaktig
5-3-2 - Slutsteg i styrenhet grupp B, oidentifierat fel
5-3-5 - Slutsteg i styrenhet grupp E, oidentifierat fel

Är min styrenhet skrot? Tomgångsmotor, spjälllägesgivare och luftmassemätare ger alla 3 en sämre tomgång när de kopplas ur. Jag har kört utan tomgångsmotor tidigare och den tände lamdalampan, men nu är den inkopplad och styrenheten spottar ju ut felkoder.

Jag har provat att spraya med startgas vid vacuumskarvar men ingen skillnad i motorgång.

Såklart har jag provat radera felkoder för att se om de försvinner, men det har de inte gjort.. Någon som har något tips? smile

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
27 maj 2023 · 250 Inlägg

Marlboroman skrev:
Undrar om du råkat förväxla kontakterna till tomgångsmotor och spjället? 535 är lurig och kan vara flera saker, säker på att evap-ventilen är inkopplad?

Du fick mig att börja undra också, men när jag kollade så var det inte möjligt att förväxla. Allt är inkopplat men allt är ju ca 30 år gammalt också.. Förutom LMM som jag bytte för ett par år sedan.

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
27 maj 2023 · 250 Inlägg

Nu var det ju hög tid för besiktning och åkte därifrån med några 2or. Fortfarande oljeläckage, handbroms tog dåligt, Felaktig lamda-värde i tomgång. Jag märker ju att bilen går lite konstigt, och provar att byta tillbaka till det förra gasspjället. Nu går bilen som vanligt, lite dåligt laddtryck och tänd lamda. Motorn får för mycket soppa, den behöver mer ladd. Säkert en läcka men jag har sprutat runt med startgas men motorgången var oförändrad.

Jag har märkt av en blöt fläck på baksidan motor (med tanke på att jag haft oljeläckage och drivaxelfett utspritt) så undrar jag om någon har koll på vad det är för lock och vilken packning ska den ha?

https://i.imgur.com/39wNV7U.jpg


Sänkte även baken med en hel cm. Det har stört mig i ett år men nu känns det betydligt bättre, med en liten funderare om det behövs ytterligare en hel cm. Fjäderbensstaget hittade även hem igen

https://i.imgur.com/uQbTdVx.jpg
Ja jag vet att jag behöver en gul huv, men livet kommer alltid ivägen roll

Senast redigerat av Reso (27 maj 2023)

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
3 juni 2023 · 250 Inlägg

Försöker klura ut laddtrycksproblemet. Med allt ikopplat så börjar bilen ladda vid 2500 varv, för att långsamt ladda upp till 0,5 bar fram tills 4500 varv, för att ligga på 0,5 till varvstopp.

Så här har den betett sig tidigare, men 1 bar istället för 0,5.

Jag har bytt vakuumkontroll till en annan jag hade, ingen skillnad. Drar jag ur LMM så går den sämre. Drar jag ur wastegate så har jag 0,5 bar vid 2500 varv och 1 bar kommer den upp i men sen släpper jag.

Vad är det som felar? Den saknar ladd bara. Men jag har sprayat startgas på vakuum-ändarna utan förändrad motorgång. Jag stångas med en vägg känns det som..

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
13 juli 2023 · 250 Inlägg

Beställde en magnetventil för att se om det var problemet för laddtrycket, samt nytt monteringslim från Volvo för att se om jag kan limma om ventilkåpan så den slutar läcka. Jag har fått möjlighet att låna lyft, och när jag hissade upp den för att se på riktigt hur den ser ut underifrån. Och den synen var väl inte jätterolig och enligt mig är den motorn helt slut

Trött motor
https://i.imgur.com/PVGM8bp.jpg

Ventilkåpan som läcker i ena hörnet
https://i.imgur.com/VIZLilf.jpg

Hissade upp och bemöttes av detta :')
https://i.imgur.com/7ePJYYU.jpg

Här är någon kåpa högt upp på bottenblocket, man ser hur torr toppblocket är i bakgrunden
https://i.imgur.com/d21S3Tk.jpg

Samma kåpa, underifrån
https://i.imgur.com/aQHWuUf.jpg

Baksidan av vattenpumpen är helt dränkt i olja
https://i.imgur.com/qwnQEvZ.jpg

Höger sida växellåda, dränkt.
https://i.imgur.com/ta14E2b.jpg

https://i.imgur.com/ksv1vI6.jpg

Turbon läcker den med. Den ser helt blöt ut längs mitten där sidorna möts
https://i.imgur.com/EgoI2Gi.jpg

Kunde inte låta bli att ta bild på detta mästerverk
https://i.imgur.com/nMMfmhj.jpg

Subframe dränkt i olja
https://i.imgur.com/WINTPzE.jpg

Oljekylaren.. suck
https://i.imgur.com/1Lz9lK6.jpg

Droppar olja från drivremmen
https://i.imgur.com/llVhcK3.jpg

Halvsvår bild, men man ser remskivan i förgrunden och tittar upp mot vattenpumpen och kåpan runt om den som är jätteblöt med det svarta guldet
https://i.imgur.com/1ATZ8DZ.jpg

Vänstersida växellåda också blöt
https://i.imgur.com/4dm9P5z.jpg

Denna motor har blivit piskad, urvriden, gång på gång senaste 10 åren med en ägare som har noll mekanisk sympati. Men vilka år! Jag vet inte om någon som läser detta också har eller haft sin drömbil, men att kunna äga det man verkligen vill ha och bara njuta av varenda sekund man kör är en känsla som inte matchas av särskilt mycket här på jorden. Jag har tidigare lyckats spåra dessa 19449 milen som sitter fast på instrumentbrädan, tillbaka till 2007 när bilen blev importerad. Man kan ju enbart spekulera hädanefter men 50.000+ mil skulle inte få mig att höja ögonbrynen. Så att motorn har hållt så länge som den gjorde under min ägo är helt otroligt. Imponerande hur den bara gick och gick med lite småfix här och där.

För ett tag sedan så hade nog detta gjorde mig nervös och ledsen. Men på något sätt känner jag hopp, jag känner en 2.3L spis. Så nu ska jag halvdant refresha en motor utan att röra vev och kolvar! Kalla mig gärna dum och att jag borde gå all-the-way. Det kanske jag kommer behöva..

Men inget jättefancy, en gammal 94 T5 2.3 femma som stått 8-9 år men komptestad för 2 år sedan med toppenresultat. Den är isärplockad och botten står i ett annat garage så jag får börja med toppen. Den verkar inte ha några skador och allt är rakt.

https://i.imgur.com/xddDlA0.jpg

https://i.imgur.com/C4YCjKN.jpg

https://i.imgur.com/Hp7oInP.jpg

https://i.imgur.com/9cmHwgO.jpg

https://i.imgur.com/CSiEJIM.jpg

https://i.imgur.com/u3iG9SF.jpg

https://i.imgur.com/YK8mrV1.jpg

https://i.imgur.com/lYrw5rG.jpg

https://i.imgur.com/QjhtgQ7.jpg

https://i.imgur.com/84BVsTW.jpg

https://i.imgur.com/zGoB1UW.jpg

https://i.imgur.com/y9rRc33.jpg


Förhoppningsvis så är bottenblocket här imorgon, då lär jag göra rent och inspektera det också! smile

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
13 juli 2023 · 250 Inlägg

EckeHolmgren skrev:
Spontan Gissning, Laddtrycksläckage? Spricka i något tryckrör alt anslutning till ICn?

Tror inte jag har någon spricka, men kan inte lova att jag inte har något läckage roll Drar jag ur wastegaten så laddar den bra som satan!

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
13 juli 2023 · 250 Inlägg

turboroger skrev:
Tjena . Menar du när du drar ur magnetventilen?? Då ska du ha max 0'45 bar ca i grundladd.. har du för mycket i grundladd o kopplar på magnetventilen kommer bilen vilja sänka trycket då det blir för högt.

Nej när jag drar ur wastegaten så friladdar turbon, men när allt är ikopplat så får jag 0,5, samma som med magnetventilen urkopplad. Bytte till en beggad jag hade utan skillnad. Så jag köpte en ny 🤠

Senast redigerat av Reso (13 juli 2023)

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
13 juli 2023 · 250 Inlägg

Marlboroman skrev:
Gjorde du något åt alla felkoder du hade? Vissa av dem gör ju att magnetventilen inaktiveras och då spelar det ingen roll hur många gånger man byter eftersom styrboxen inte säger åt ventilen att göra något.

Nej de är kvar.. Ja sån info vore skönt att sitta på. big_smile Visste inte att något kan avaktivera magnetventilen. Förhoppningsvis kommer nya givare och tillbehörande styrbox till 2.3L motorn fixa en del problem

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
13 juli 2023 · 250 Inlägg

Fortsättning med rengörandet! Det blev en lång dag utan särskilt mycket rengörande, men jag fick bra resultat ändå och har nu i efterhand bestämt mig för att göra rent baksidan också.. Det tog en salig tid att skrubba rent, och skitit blir det så då måste jag ju tejpa om öppningar igen. Det ska bli roligt att plocka ihop motorn igen när allt finns, och att göra rent en hel del reservdelar!

https://i.imgur.com/EYhlPLB.jpg

https://i.imgur.com/YK3C2MV.jpg

https://i.imgur.com/sD1f9m3.jpg
-

Detta är samma cylinder som hade äckligast ventiler. Jag sitter ju inte på någon erfarenhet av öppnad motor men kan jag skrubba lite lätt med slipfilt där det är som värst?

https://i.imgur.com/2iJLaI7.jpg

https://i.imgur.com/CQe3Hpu.jpg
-

Nu lär jag få limma om oljetråget men tur var det med småbollar av olja fastkärvad i filtret till oljesugen, samt felmonterad och sönderklämd O-ring men ändå verkat hålla tätt ändå. Oljan såg ren ut, och inga konstiga bitar i botten. Jag kände efter upp-och-ner glapp i ramlagren men det fanns det inte, däremot lite systematisk sidoglapp hade alla stakarna så jag antar att det är normalt? Allt rör sig fint, det känns lite halvtrögt att snurra på veven men ändå ganska frigående på ett sätt.

https://i.imgur.com/pN2qkb3.jpg

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
14 juli 2023 · 250 Inlägg

I och med motorbyte så kan jag äntligen byta ut grejer runt om. Jag vet inte om jag litar på allt, så som ett litet barn på julafton så väntar nu en hel del saker på att få monteras. Det blir en liten sneak peek då det inte får plats på bild utan att se skitrörigt ut, men jag kommer skriva ut vad som väntas. Nu är det dags för en liten level up för denna gula 850 och jag kommer fokusera på motor och dess kringutrustning. :')

https://i.imgur.com/Fmvrt7K.jpg

https://i.imgur.com/Q3jmOqw.jpg

Turbosystem
Ny komplett 16t turbo
Silikon tryckrör
Intercooler
Magnetventil
Alla O-ringar och packningar
Beg sprickfritt R grenrör

Elsystem
Ny Vattentempgivare
Oljetrycksgivare
Fördelarlock
Fördelararm
Tändkablar
Tändstift
Beg trimmad styrenhet (satt i bilen som motorn kommer ifrån)

Vattensystem
Nya vattenslangar till brandväggen
Snap-on kit till vattenslangarna
Termostat
Expansionskärl + lock
Vattenrör bakom motor
Vattenpump

Bränslesystem
Beg vita spridare (osäker på vart kommer ifrån, men gissar på 850R?)
Nya O-ringar till spridare
Bränslefilter

Luftsystem
Original luftburk
KN luftfilter

Motor
Vevhus ventilationskit
Sotningssats
Kamrem med rullar och spännare
Drivrem med rulle
Packningssats oljepump
Topplocksbult
Oljekylningsslangar

Växellåda
Packboxar inre och yttre
Packbox vevaxel
Ny olja

Diverse
Servoslang
Motorfästen runt om
Subframe bussningar
Skyddsplast för motorn (under)
Beg hjulhuskåpor
Beg frontkåpa (under)

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
16 juli 2023 · 250 Inlägg

Efter att ha skrivit ett utförligt inlägg 2 gånger och det har förstörts i "förhandsgranska" så blir det ett simpelt inlägg..

Provmonterade vattenröret som jag köpte från KL Racing, nice förzinkad yta vilket var en överraskning!

https://i.imgur.com/zZjiscX.jpg
-

Sen så packade jag om oljepumpen vilket verkligen behövdes. Ställde motorn i dödläge med markeringar mot varandra innan jag demonterade. Märkte en aluminiumbit från blocket som fattas bakom oljepumpen, men jag oroar mig inte allt för mycket. Sen gjorde jag rent pumpen innan den fick ny O-ring runt om, ny packbox och ny packning.

https://i.imgur.com/ImkWuhv.jpg

https://i.imgur.com/RLMeRbc.jpg

https://i.imgur.com/zyg4xSN.jpg

https://i.imgur.com/dkAAvtK.jpg
-

Sen monterades ny vattenpump från SKF

https://i.imgur.com/QwFZSGH.jpg

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
26 juli 2023 · 250 Inlägg

Igår så tog jag tag i servo/generator/kompressor-klumpen. Vart rätt less på att göra rent så jag körde med mässingborste, avfettning och skrubbning med borste igen. Har några få delar att göra rent ännu men man börjar se ljuset i tunneln ändå. Växellådan lär jag köra iväg så jag kan använda högtryckstvätt på.

AC-kompressorn verkar ganska frisk efter att ha jämfört med en annan. Den verkade vara lite tightare vid kopplingen än den andra, och snurrade lite finare

https://i.imgur.com/u3jNjw2.jpg

https://i.imgur.com/PML1IYU.jpg

https://i.imgur.com/6IDtwAu.jpg

Generatorn såg redan hyffsad ut

https://i.imgur.com/dDieSGe.jpg

https://i.imgur.com/72enYeU.jpg

https://i.imgur.com/eggzQ5B.jpg

https://i.imgur.com/xgY8R1o.jpg

Glömde ta förebilder på servopumpen

https://i.imgur.com/4xSLWrR.jpg

https://i.imgur.com/xbepuc2.jpg

https://i.imgur.com/bNUuqwX.jpg

https://i.imgur.com/ghDYDaR.jpg

https://i.imgur.com/fW1qcyR.jpg

Delarna i järn slipades ner till metallen och kommer få ett lager färg

https://i.imgur.com/6eCmnXr.jpg

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
26 juli 2023 · 250 Inlägg

Idag så satte jag ihop motorn! smile Äntligen! Det var riktigt kul att gå igenom stegen med rätt verktyg och lite tidigare erfarenhet. Jag testar också en ny kamera, från en D300 till en D7100 så bilderna blir förhoppningsvis lite bättre, men vissa bilder blev lite suddiga. Fortfarande samma 50mm 1:1.8.

Montering av motor

Eftersom jag redan satt på toppen på motorblocket så drog jag åt rätt moment, från mitten och utåt, enligt Haynes beskrivning. Först 20Nm, sedan 60Nm för att i steg 3 dra åt dom 130°

https://i.imgur.com/UTJMvCu.jpg

Sedan vänder jag på motorn för att påbörja montering av oljetråg. Först så fick motorblocket nya O-ringar, som jag smorde lite olja på

https://i.imgur.com/xzsUcP3.jpg

Oljeuppsamlaren rengjord och på plats

https://i.imgur.com/on8I795.jpg

När jag inspekterade oljetråget jag hade så märkte jag ganska grova sprickor på insidan. Jag vet inte om det är sprickor som uppkommit av värme eller om det är från gjutningen. Men jag hade ett annat tråg som såg bättre ut, så jag gjorde rent den istället.
Jag hittade ingen information på hur man ska montera oljetråget, så jag antog att man gjorde lika som på ventilkåpan. Så jag gav enbart tråget lim, och drog 17Nm på bulten. Rätta mig gärna om jag gör fel, jag fick en känsla av att det blev lite tunt med lim. Men det är ju lättåtgärdat ända tills motorn är i bilen.

https://i.imgur.com/jtYWpLW.jpg

https://i.imgur.com/IsemdX0.jpg

https://i.imgur.com/69qqZbh.jpg

Efter det så fick motorn en ny oljetrycksgivare

https://i.imgur.com/0zjrWt2.jpg

Kamaxlarna är i rätt läge och inoljade. Jag har tyvärr inget specialverktyg eller tolk för toppmontering, men motorn står i övre dödläge enligt markeringar. Toppen fick också nya O-ringar runt tändstiften

https://i.imgur.com/iFifNyn.jpg

Eftersom det var svårt att hitta rätt beskrivning på nätet när jag limmade ventilkåpan förra gången så limmade jag både på toppen och ventilkåpa, med en vad jag tyckte var en passande roller till det. Ventilkåpan läckte då lite i ena hörnet. Denna gång läste jag i Haynes att man enbart skulle limma på ventilkåpan, och att använda en fin roller. Så jag använde en finare roller än sist så jag hoppas på bättre resultat.

https://i.imgur.com/qS2Ka24.jpg

https://i.imgur.com/jc8R0nQ.jpg

Nu är motorn ihop! smile Vilken känsla. Efter timmar av rengöring så ser den väldigt fin ut när den står där och är ihop-pressad. Hoppas allting fungerar och håller tätt. Nya packboxar till kammarna kommer åka på en annan dag
Ventilkåpan drogs åt enligt Haynes ordning, med 17Nm

https://i.imgur.com/T5MS9s0.jpg

Lite lim som går längs hela skarven

https://i.imgur.com/qrvEKNv.jpg

Kamaxlarna flyttade sig lite när jag drog åt, men rätade till dom enligt dödläge. Så markeringar och skåror stämmer med varandra.

https://i.imgur.com/A0qvrHd.jpg

https://i.imgur.com/ez6wSns.jpg

https://i.imgur.com/jpOZLii.jpg

Och under dagen så gav jag järnen från igår lite färg. smile

https://i.imgur.com/1AKxrli.jpg

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
28 juli 2023 · 250 Inlägg

Fortsätter med motorn, jag började med vattenröret och det passade inte riktigt. När röret var på plats så fattades ca 1cm till hålet i toppen.. Jag bände och försökte få dit det med våld, det resulterade i en urgängad topp. Så det röret kasta jag långt bort och hämtade ett originalrör från en reservmotor. Det passade givetvis perfekt, så jag borrade upp de trasiga gängorna och la i gänginsats. Röret monterades och jag gick vidare med motorn

https://i.imgur.com/V5Cmuzr.jpg

https://i.imgur.com/Sjk00wp.jpg

https://i.imgur.com/ncjfw4w.jpg

https://i.imgur.com/2DE8Mq4.jpg

La märke till vita markeringar högst upp på kamdreven, jag la en linjal över båda och den vilade på kuggarna som var markerade. Det verkade som ett gott tecken!

https://i.imgur.com/7SheETe.jpg

Valde att köpa en hel avgaspackning, väldigt enkel att montera smile

https://i.imgur.com/D8CzGR5.jpg

Sen small en turbo upp!

https://i.imgur.com/sBmuWsw.jpg

Monterade hela klumpen på motorn, började även ta av kamdreven en efter en för att byta packningarna. Dom skulle man montera efter att man stängt ventilkåpan. Börjar växa lite på motorn nu

https://i.imgur.com/1MUmHRZ.jpg

https://i.imgur.com/PYYyPmx.jpg

https://i.imgur.com/zHFRqZm.jpg

En vän kom förbi och vi satte på kamremmen, mycket spännande att försiktigt knacka rätt kammarna till rätt läge på baksidan. Ny spännare och nya rullar. Drog ur sprinten ur spännaren och kände på kamremmen som satt lite slappt mellan kammarna. Jag lossade på insugskammens drev och vred den lagomt så remmen spändes lagomt, så drog jag åt drevet igen och kikade runt lite.
Allt verkade okej så jag testade vrida runt motorn och eftersom jag redan hade monterat tändstift så hörde jag tydligt hur den sög in luft från insuget, kändes lite svampigt att röra runt tills jag hör starka floff från utblåset. Inga hårda ljud hördes och det snurrade runt konsekvent med kompressionen, som jag antar att svampigheten är.

https://i.imgur.com/lgEFzNF.jpg

Notering:
Montera termostathuset före servoklumpen..

https://i.imgur.com/cBqFfjE.jpg

Och man får inte glömma plastclipset som ska sitta i spännaren..

https://i.imgur.com/5kSjZCg.jpg

Någon som vet vad detta är? Och jag har ett hål i oljetråget.. Eftersom jag bytte till ett annat så vet jag inte mer om det än att det bör vara från en 94a T5. På de andra två trågen jag tittat på är både från en -94 T5 och -95 T-5R, där är det igensvetsat. Denna pryl passar i hålet i oljetråget

https://i.imgur.com/sHCYKup.jpg

https://i.imgur.com/nxg3mNy.jpg

Kamaxelsensor, rotor och fördelarlock monterat

https://i.imgur.com/GcFarmc.jpg

När man bemöts av detta när man sätter på plastkåpa utan att ens gå efter dem verkar ju också som ett gott tecken

https://i.imgur.com/FPVIg92.jpg

På slutet så monterade jag lite smågrejer, som oljeretur, oljefördelarlock (?), svänghjulssensor (är det hastighetssensor?), tändkablar, vevhusventilation, och tändstiftskåpan för att se i helhet smile

https://i.imgur.com/IRT2x9X.jpg

https://i.imgur.com/j6fetxp.jpg


Mycket på en dag men kul var det. Fortfarande många smågrejer som ska hitta hem. Idag har jag provat ett nytt objektiv som ger lite mer vidvinkel, så jag hoppas ni tyckte om bilderna big_smile

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
28 juli 2023 · 250 Inlägg

Marlboroman skrev:
Grejen i tråget är troligen en oljenivågivare. Fanns på tidiga modeller men försvann då man hade en hel del bekymmer med att dem visade fel och så finns det ju alltid en risk att det börjar läka olja kring givaren.

Okej! Tack för info. Då får jag se hur länge det tråget får sitta kvar. Vill ju inte skapa problem i onödan, men inte ändrade de kabelstammen? Finns det en oanvänd kontakt i senare modeller eller användes kontakten till något annat, tro?

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Reso
21 augusti 2023 · 250 Inlägg

Dags att hoppa in och plocka ur motorn. Var svårt att hitta motivationen ett tag men efter att ha stirrat på den stackars gula bilen så tar jag tag i kragen och försöker hinna med att få ut bilen på vägen innan vintervilan.

Jag har plockat ur 4 motorer ur 850s men första gången med lyft. Bör göra det hela lite enklare.

https://i.imgur.com/rvcjLn1.jpg


Snabbfästen till fronten kommer lägligt till hands.

https://i.imgur.com/Rfl5NQY.jpg

Och eftersom jag även ska byta till en större intercooler så åker det mesta bort! Tjuvkikade på den och den verkar alldeles lagom. Lite bredare än original, men hoppas på inte för mycket krångel att montera den.

https://i.imgur.com/RagVBU4.jpg

Kabelhärva ur vägen

https://i.imgur.com/2HuBGIZ.jpg

Börjar likna något, glömde däremot bromsslangarna fram, och hade redan lossat motorramen och coilovers. Klipp klipp. Stålomspunna blir ju ändå en uppgradering..

https://i.imgur.com/pU3BZLa.jpg

Voila! Nu är det en hel del rengöring att göra.

https://i.imgur.com/K760TNp.jpg

Bussningarna till motorramen verkar gamla och slitna. Olja löser upp gummi? Ena hörnet ser fruktansvärt vidrigt ut. Resten verkade bara gamla och lite torra.

https://i.imgur.com/REC6srn.jpg

https://i.imgur.com/bSZwg6H.jpg

Ena bussningen till växelvajern var helt sopslut.

https://i.imgur.com/Mwmxm6J.jpg

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang