Min mekaniker sa att topplockspackningen var trasig men att dom löste det genom att dra åt topplocket?

mekkarn
11 september 2016 · 226 Inlägg

Är det en billigare men duglig nödlösning eller är det bara påhittat?

Xebers76
11 september 2016 · 2 284 Inlägg

Bara strunt, man lagar inte läckage på det sättet. byt verkstad

CC72
11 september 2016 · 1 661 Inlägg

Ja hade man kunnat laga dom så hade det ju vart smidigt.
Är den trasig så är den trasig, då hjälper det inte att dra åt toppen.

Jag tror dock att han menar ventilkåpspackningen? Den kåpan kan man dra åt något ifall den lossnat lite.

mekkarn
11 september 2016 · 226 Inlägg

Jag ärinte nöjd. Känns som att dom hittar på. PLus att dom började laga bilen utan ok från mig. Jag sa att det inte var ok. dom fortsatte dagen efter. Jag blev riktigt förbannad. Vad har man för rättigheter? Är det bara att inte betala? Nu ärden lagad men blevdyrare än vad jag tyckte det var värt!

Pavva
11 september 2016 · 1 215 Inlägg

på t.ex saab så brukar man kunna efterdra toppen. det har hänt flera gånger att dem läcker åt alla håll och kanter pga lösa skruvar.

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
mekkarn
11 september 2016 · 226 Inlägg

Först sa mekanikerna att topplockspackningen var trasig , skulle gå på 15000 att laga. då sa jag att det ville jag inte. då gick det plöstligt att lösagenom att dra åt locket.
kan det kosta 15000 att laga ventilkåpepackningen?

mekkarn
11 september 2016 · 226 Inlägg

det är en caddy

Pavva
11 september 2016 · 1 215 Inlägg

motor? årsmodell? och vilka symptom visar på att toppackningen skulle vara dålig? klart man kan lösa det provisoriskt genom att dra åt toppen. Dem rekommenderade byte packning av juridiska själ. om symptomen kommer tillbara efter dem lagat din bil och lämnat "grönt ljus" så kan dem bli skyldiga att reparera igen på garanti (=bjuda dig på 15000kr jobb). förstår du?

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
FLindgren
11 september 2016 · 5 089 Inlägg

Lämna in bilen till en annan verkstad?
Vad fick du betala för att dra åt bultarna?
Och du inser väl själv att "dra åt bultarna" är en tillfällig lagning tills du antingen skrapat ihop 15000 kr. Eller ta dig till en annan verkstad som är billigare.
Betalade du inte alltför mycket så var det väll snällt av dem att fixa felet tillfälligt?

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Pavva
11 september 2016 · 1 215 Inlägg

FLindgren skrev:
Lämna in bilen till en annan verkstad?
Vad fick du betala för att dra åt bultarna?
Och du inser väl själv att "dra åt bultarna" är en tillfällig lagning tills du antingen skrapat ihop 15000 kr. Eller ta dig till en annan verkstad som är billigare.
Betalade du inte alltför mycket så var det väll snällt av dem att fixa felet tillfälligt?

+1

jag kan tänka mig att man felsökt, kanske rivit av ventilkåpan och när man konstaterat att packningen läcker dragit åt bultarna för att "chansa" när man ändå är där. försvinner symptomen efter man dragit åt bultarna så har man ju svart på vitt = läckande packning. men som sagt så kan dem kanske inte lämna ut bilen med garanti på att det kommer hålla för evigt och således ger dig en offert på byte packning.

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
turbodeath
11 september 2016 · 2 452 Inlägg

om du har sagt till dom att det inte är okej att laga då skall dom inte röra bilen mer än att sätta ihop,o säger som andra betala inget o byt verkstad...

döden kommer tillbaka
mekkarn
11 september 2016 · 226 Inlägg

Bilen hackar och dör vid tomgång. Tar den till en schysst verkstad. Dom byter en del grejer, vevaxelgivare,diselfilter och ngt temp reg. Tar lite betalt och säger att det är skumt då dom får nya felkoder varje gång dom kopplar in datorn. Tar den till nästa verkstad, tror jag nämner hitta felet. Ringer ngn dag senare och då nämner dom att packningen till topplocket är trasigt och kommer kosta 15000. Jag säger laga inte det. Då säger dom att dom dragit åt skruvarna.....Det är nu det blir fel. För jag säger att det är inte ok att dom börjat laga den utan att ha kollat med mig. Nu är lagningen uppe i 3500. Dagen efter har dom fortsatt laga den och säger nu att dom vill ha 5500. plus att dom visar upp dom felen datorn hittat. Jag anser att dom inte lyssnat på mig då dom både kört på och lagat den och dessutom inte mints att den hela tiden ger nya felkoder.
I vilket fall så verkar den fungera nu. Men jag tycker det borde räcka med 3500.

Och om det var topplockspackningen som var trasig, varför fortsatte dom då och laga den? Jag tycker det låter som att dom hittar på det som ursäkt för att dom rivit motorn under felsökning. Men som alltid....jag kan ha fel:)

jaka54
11 september 2016 · 5 850 Inlägg

Hej!
Man lagar inte en topplockspackning, den byter man eller...som de verkar ha gjort i ditt fall man efterdrar topplocksbultarna om man mäker att de sitter lite löst. Och i ditt fall verkar det så att firman har dragit fast topplocksbultarna för att förhindra läckage mellan topp och motorblock. Om det sedan hjälper att bara dra topplocksbultarna för att förhindra oljeläckage är en annan fråga.

Senast redigerat av jaka54 (11 september 2016)

torsen
12 september 2016 · 7 305 Inlägg

Är det en "riktig" auktoriserad märkesverkstad så är de med stor sannolikhet med i "Gröna Punkten".
Då kan du reklamera ärendet dit.
Gröna punkten-verkstäderna har förbundit sig att inte reparera/åtgärda mer än vad som överenskommits, med undan tag för smärre/prisbilliga åtgärder som har med trafiksäkerheten att göra.

Men är det allbilsverkstad typ "Bussiga Bengans Bilverkstad" så kommer ord stå mot ord. Tyvärr.

Som flera ovan skrivit så "lagar" man inte ett cylinderlocksläckage genom att "dra åt" skruvarna/muttrarna.

Hade motorn gått illa innan du lämnade in bilen?
Hade det försvunnit kylarvätska?
Hade kylarvätskan spår av olja(i expansionskärlet)?

Upp till dem att bevisa att åtdragning av skruvarna/muttrarna var en lämplig åtgärd(vilket det inte är).

Sådana här skojare borde hängas ut offentligt för att varna andra.

B t w, hur gammal är Caddyn och hur långt har den rullat?

xXSammy
13 september 2016 · 6 591 Inlägg

Pavva skrev:
på t.ex saab så brukar man kunna efterdra toppen. det har hänt flera gånger att dem läcker åt alla håll och kanter pga lösa skruvar.

Klasskompis hade två lösa skruvar till toppen när den läckte kylvätska så.. Ingen omöjlighet. tongue

De/Dem
jaka54
13 september 2016 · 5 850 Inlägg

Hej!
Två lösa skruvar i "toppen"..big_smile Att ha En skruv lös  har jag hört talas om men två...

Evildan
13 september 2016 ·

jaka54 skrev:
Hej!
Två lösa skruvar i "toppen"..big_smile Att ha En skruv lös  har jag hört talas om men två...

lol
Det var nog en VAG-ägare. Inte många rätt där...

mekkarn
15 september 2016 · 226 Inlägg

Har nu varit på verkstan. Det visade sig att dom lagat fler fel än vad som sagts tidigare. Plus att jag fick det till reducerat pris. Så nu känns det okej att aldrig få svar på om dom åtdragana skruvarna var viktigt eller svammel smile Lär väl ångra dom orden då topplockspackningen ryker på rikitgt tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang