Hjälp! Ska köpa ett beggat släp. Hur kollar man att allt är ok?

mekkarn
8 juni 2015 · 226 Inlägg

Släpet är besiktat förra hösten. Det är ett bromsat släp som är 22 år gammalt.
Jag vet att bromsar kan krångla men att man då kan registrera det som ett obromsat släp. Men tydligen kan axeln eller drag axeln vara av och då kan det bli mycket dyrt att laga släpet.
Hur komtrollerar jag smidigast att dessa saker inte är trasiga?
Jag tänker att ev elfel inte är så svåra att åtgärda.
Tck för hjälpen:)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 juni 2015 · 14 082 Inlägg

mekkarn skrev:
Släpet är besiktat förra hösten. Det är ett bromsat släp som är 22 år gammalt.
Jag vet att bromsar kan krångla men att man då kan registrera det som ett obromsat släp. Men tydligen kan axeln eller drag axeln vara av och då kan det bli mycket dyrt att laga släpet.
Hur komtrollerar jag smidigast att dessa saker inte är trasiga?
Jag tänker att ev elfel inte är så svåra att åtgärda.
Tck för hjälpen:)

Har för mig att man får låsa dragstången så den blir stum, likaså tar man bort stötdämparna och sätter en rörbit istället där. Givetvis får man regbesikta släpet sen. Sedan så om man får köra 30 eller 80 beror kanske på släpets totalvikt.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (8 juni 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
mekkarn
8 juni 2015 · 226 Inlägg

Släpet är ett HT släp från 92.
Jag har kollat runt lite och det verkar som dom äldre släpen är mer robusta än nyare släp.
Plus att detta kanske går på 4000+5000 kr.

Men jag förstod inte helt. hur komtrollerar jag axel och dragstång?
Hur gör man för att låsa dragstången? Och axeln gissar jag att man kan kontrollera genom att besikta den underifrån?

mb_pucken
8 juni 2015 · 5 090 Inlägg

För att regga om till obromsat släp så behöver du ta bort allt utom bromstrummorna samt BYTA dragstången där påskjutsbromsen sitter. Detta för att den är en lös del och får ej moddas då den är typgodkänd. Dock gäller det ej gamla släpvagnar, mitt släp gick igenom med inbyggd fragstång då det var nog gammal. Tror det är en tidig 80talare.
Detta enligt besiktningstecknickern som reggade min vagn i våras.

Om fjädringen är stum så rekommenderar jag att byta axel. Betalade ca 1700kr för en ny fjädrad axel till mitt släp.

Kolla skivan lite extra. Tråkigt och få byta den direkt.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
mekkarn
8 juni 2015 · 226 Inlägg

Vad är skivan?
Och hur orolig ska jag vara för att dragstång eller axel är trasiga?
Tack för svar!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 juni 2015 · 14 082 Inlägg

mekkarn skrev:
Vad är skivan?
Och hur orolig ska jag vara för att dragstång eller axel är trasiga?
Tack för svar!

Han menar nog flakskivan. Ska man ha riktiga skivor som håller så är dom ganska dyra.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Tampongpunkarn
8 juni 2015 · 786 Inlägg

kolla bommen på släpet, kan va riktigt rostigt ibland

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
mekkarn
8 juni 2015 · 226 Inlägg

Jag känner mig dum nu men vad är bommen:) ?
Det är ett aluminiumläp. Så sidorna borde vara ok.
Och flaket går väl att lösa med plywood skivor? Jag ska använda den främst nu till att flytta möbler. Så mest är jag orolig för att den inte har grindar. Men det är soffor och fåtöljer jag ska köra. Så inget som sticker upp mer än kanske 1m på höjden  Gissar att det är lugnt så länge det är bra fastsurrat

mekkarn
8 juni 2015 · 226 Inlägg

Gissar att jag även bör inspektera axeln så inte den är rostig

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 juni 2015 · 14 082 Inlägg

mekkarn skrev:
Jag känner mig dum nu men vad är bommen:) ?
Det är ett aluminiumläp. Så sidorna borde vara ok.
Och flaket går väl att lösa med plywood skivor? Jag ska använda den främst nu till att flytta möbler. Så mest är jag orolig för att den inte har grindar. Men det är soffor och fåtöljer jag ska köra. Så inget som sticker upp mer än kanske 1m på höjden  Gissar att det är lugnt så länge det är bra fastsurrat

Är det inte billigare att hyra ett släp då?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
mekkarn
8 juni 2015 · 226 Inlägg

Jag behöver ändå ett släp så varför inte köpa nu

bjsi
8 juni 2015 · 2 Inlägg

Eftersom själva dragstången är synlig så kan du testa med att dra den fram och tillbaka till det tar stopp och prova att vrida runt den. Ska du regga om den till EU-släp så kan du enklast sätta ett rör utanpå dragstången bakom handtaget. Mät avståndet när du har dragstången fullt utdragen och mät axelns diameter. Röret får inte glappa axialt eller radialt. Dvs i någon riktning utan ska vara stumt monterad. Allt vad bromsar heter ska vara bortplockat. Kolla om hjullagren är okay genom att snurra på hjulen. Snurrar de fritt utan missljud så kan de vara ok. Att göra rent runt lager och fetta om före besiktning kan vara idé. Hoppa på flaket och kolla om fjädringen fungerar. Är vagnen av modell med torosionsfjädring (axel som vrider sig radialt i gummilagring) så kan gummit torkar ut och fastnat om vagnen stått länge. Då får du ta hjälp av en traktor och vända vagnen och sedan med gymnastisera fjädringen med hjälp av skopan. Det finns säkert andra trix också. Inför registreringsbesiktningen ska du redogöra för vilka ändringar du gjort och sedan ska de godkänna att du gjort det. Sedan efter det gör du en vanlig besiktning för att de ska kolla om dina ändringar fungerar. Du kan regga en vagn som ofjädrad om du aktivt har bytt ut eller svetsat fast axeln men får den inte godkänd i besiktning om den har fastnat. För vagn som har stötdämpare med fjäder kan du spärra fjädringen med ett rör som uppfyller samma krav på bärighet som stötdämparen hade.  Hoppas du blev lite hjälpt av detta. :-)

mekkarn
9 juni 2015 · 226 Inlägg

Jättebra svar bjsi.
Nu är den köpt. Verkar helt ok. Lite högt flak men annars inget att klaga på.
Imorgon ska den få jobba och visa hur en fungerar med last på.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang