4 punktsbälte

Bakhjulsdrift = kul FreDDe
5 augusti 2006 · 39 Inlägg

hej

Är det nån som vet vad lagarna säger om 4 punktsbälte? får man ha det om man om regestrerings besiktigatbilen?

Volvo 940 (1991)
Volvo 850 2.5d "Blöjexpressen" (1997)
Ford 37 Sedan "Legend Racing car" (1937)
NitrousOxideSystem Zoom Zoom
5 augusti 2006 · 381 Inlägg

rätta mej om jag har fel men 4 punkts bälte är olaglia i "normala" bilar och får bara användas i tävlingbilar

Power is Nothing Without Control
eftifo
5 augusti 2006 · 126 Inlägg

tror likadant som föregående talare, inte säker men har för mig att jag hört det. alltså du får har sportstolar bara du har bältet som sitter från början!

carpan
5 augusti 2006 · 120 Inlägg

Japp, en kompis va sugen på fyrpunkt till sin Impreza men det skulle tydligen bli ett väldigt bök... Va nånting med att man måste fästa det i en bur, dragtest osv...

good_year
5 augusti 2006 · 755 Inlägg

Har hört att man måste kunna sätta på dig bältet med en hand!

Jag kan ha fel!!!

9-5 AERO M-06
5 augusti 2006 · 231 Inlägg

Det är riktigt som ni säger att fyrpunktsbälten bara får användas i tävlingsbilar. Kravet på bälte infördes 1970, och på trepunkts rullbälten 1974. Inte ens på bilar före 1970 då det är ok att köra utan bälte är det tillåtet med 4 punkt. Det faller nämligen på att  dom bakre fästpunkterna i bilen inte är godkända, samt att bältet i sej oftast inte är ECE-godkänt, samt att kravet är ganska tydligt: Trepunkt+upprullning....

Här står mer om bälten: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 … oc38872858

Chevrolet Captiva LTZ "4WD Aut" (2012)
Daniel
5 augusti 2006 · 671 Inlägg

Det finns en variant av 4p bälte som är E-märkt och har rulle. Jag vet åtminstonne en bil som är registrerad med det bältet.

Personligen gillar jag inte 4p eftersom man får spänna midjebältet så in i helvete för att det hela ska sitta rätt när man spänner axelrämmarna.
5/6p ska det vara.

NIzmO Ollikkala Racing
6 augusti 2006 · 1 724 Inlägg

740glidarN skrev:
Man får ha 4-punktsbälte i sin vanliga personbil, men man måste även ha fabriksbältet. Och under färd får du inte använda endast 4-punktsbältet, det är samma som att köra utan. Du måste isåfall använda båda.

Det är de reglerna som står i Haynes bok iallafall.. så det bör väll stämma hyfsat.

Jepp det är dom reglerna som gäller i sverige, sen om polisen man blir stoppad av tycker att det är som att köra utan bälte när man har 4-punktsbältet är ju en annan sak wink .

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
StiFf Wankel
6 augusti 2006 · 1 080 Inlägg

vad jag hört så måste du kunna spänna loss dej med en hand, så jag tror inte på att du får använda 4punktsbältet öht även om du har vanliga bältet också

MDS Västerås
SIR_Pierre Sir
9 juli 2007 · 737 Inlägg

nån som kan slänga upp nån sida med en bild guide om hur jag ska fästa mina bälten i buren?

mattisson Mr.Tyskstuk
9 juli 2007 · 72 Inlägg

Saken är väl också som så att om du nu skulle krocka med ett fyrpunktsbälte så sitter spännet jävligt illa till om krocken skulle tryckt till ratten.
Så har i alla fall en brandman informerat mig om, sedan om han har fel eller inte kan jag inte intyga.

Men föregående inlägg har så rätt så rätt även dom.

Angående sportstolar måste det väl vara speciellt gjorda fästen för att SBP skall godkänna dessa? Jag fick inte besikta min 240 med mina sportstolar i alla fall sad

Senast redigerat av mattisson (9 juli 2007)

#A.Mattisson | Kolla in projektet!
NIzmO Ollikkala Racing
9 juli 2007 · 1 724 Inlägg

mattisson skrev:
Angående sportstolar måste det väl vara speciellt gjorda fästen för att SBP skall godkänna dessa? Jag fick inte besikta min 240 med mina sportstolar i alla fall sad

Sånt som är lite av ett lotteri beroende på vilken besiktningsman man får, polaren besiktade sin 740 med sportstolar både fram och bak utan problem för nån månad sen.

- Time Attack -
mattisson Mr.Tyskstuk
9 juli 2007 · 72 Inlägg

NIzmO skrev:

mattisson skrev:
Angående sportstolar måste det väl vara speciellt gjorda fästen för att SBP skall godkänna dessa? Jag fick inte besikta min 240 med mina sportstolar i alla fall sad

Sånt som är lite av ett lotteri beroende på vilken besiktningsman man får, polaren besiktade sin 740 med sportstolar både fram och bak utan problem för nån månad sen.

Det är i och för sig sant smile Jag gör som så när jag är klar med mitt projekt att jag slänger bara in original skinn inredning när jag besiktar och sätter in sportisarna när jag besiktat smile

Lättare än så kan det inte bli wink

#A.Mattisson | Kolla in projektet!
dakla22
26 maj 2011 · 47 Inlägg

brings the post up.
hur är de nu, Får jag sätta i 4 punkts bälte i en Porsche 912 från 1967?
för de bältet som sitter i nu är skit och kommer från en gammal jetta. känns inte så säkert att åka med den.

Edit: läste tidigare post och nu tror jag att jag förstod det rätt (ursäkta min dyslexi) att till och med bilar som inte behöver ha bälte innan 1970 eller hur de va får inte häller ha 4 punkts?

Här har sparco ett 4 punkts bälte som de står enligt beskrivingen "för gatu bruk"
och med att knäppa av den med en hand som tidigare diskuterades.
http://www.streetperformance.se/Shop/In … =04604BVRS

Senast redigerat av dakla22 (26 maj 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang